Welke communicatieprofessional inspireert u het meest, zo luidde die we aan ruim 250 vakgenoten stelden. Ook dit jaar nomineerden ze weer ruimhartig hun geheime top-3. Meer dan in vorige afleveringen gaf ons panel gehoor aan de oproep om ‘inspirerende’ en niet zozeer bekende vakgenoten te nomineren. Het gevolg: er staan meer mensen op de lijst die iets opmerkelijks deden in 2015, of die een interessante stap maakten.
De volledige PR Top 25 wordt gepubliceerd wordt in Communicatie Magazine januari/februari, de bovenste tien onthullen we alvast hier. (Tussen haakjes staat de positie in 2015.)
1. NOELLE AARTS (5)
Liep ze in de vorige versie nog een hogere notering mis door een overdosis bescheidenheid, in 2015 wierp ze alle schroom van zich af. Gehuld in kittige inaugurele toga – zwart uiteraard, want niemand zag deze post punk scientist ooit in een andere kleur – stak ze een uur lang de wetenschappelijke love trompet op de dialoog. En dat in een even charmante als zelfbedachte variant op het Engels. Gewoon hoogleraar te Wageningen is ze, bijzonder in Amsterdam. Vrouw met een missie – want wie de dialoog verbetert, verbetert de wereld. Unaniem als eerste genoemd door iedereen die we het vroegen. Het vak heeft een nieuwe voorvrouw, en wat voor een. Links, rebels, betrokken en voor de duvel niet bang. Wij zeggen: de nieuwe Betteke, maar dan wel heel erg anders.
2. REINT JAN RENES (7)
Bíjna was hij gekozen tot de nieuwe Communicatieman van het Jaar, maar hij werd van het erepodium gejaagd door een vrouw die minstens zo slim is als de vosjes die ze in haar vrije tijd afschiet. Natuurbehoud! Wij hadden, bekennen we eerlijk, onze centen gezet op deze sympa lector crossmediale nog iets, de man van de nudging en de twitterverslaving. Spreekwoordelijk is zijn ongeduld met de wereld der dommen in het algemeen en met luie mededocenten (lees: hogeschoolse bureaucratie) in het bijzonder. Hij helpt het vak verder op een pad dat voor velen nog steeds onverlicht is. Opletten geblazen vakgenoten, want Reint Jan is alweer twee stappen verder en achter hem donkert het reeds. Daar in die duisternis probeert u, armzalige communicatieprofessionals, hem stommelend te volgen.
3. BARTHO BOER (1)
Gezakt naar drie, deze onverwoestbare nummer één van 2015. Minder vaak dan vorig jaar als inspirator genoemd door vakgenoten, maar ook meer uit zicht dan in voorgaande jaren. Overvolle treinen werken niet in zijn voordeel. We spreken niet over zijn machtsmisbruikende ceo; al deed ’s werelds enige ‘spindoctor zonder vijanden’ in deze dossiers gewoon wat hij moest doen. Wij zeggen: geef Bartho nog een jaartje. Langer duurt het niet voordat hij de Spoorwegen naar zijn hand heeft gezet. Nu al is daar in de communicatie een lichte, ja zelfs humoristische toon waarneembaar. Zelfrelativering is de weg naar een vrolijk imago, dat begrijpt iedereen. Alleen begrijpt Bartho het net iets eerder dan de rest. Over vijf jaar is NS een love brand, met een reputatie als een strak bevroren bovenleiding. De maker is dan al per ‘blauwgele jongen’ – zijn eigen woorden – naar Den Haag vertrokken om daar de reputatie van de overheid eindelijk een menselijk gezicht te geven.
4. BETTEKE VAN RULER (3)
Het communicatiewoord van 2015: Bettekemoe. Het is de keerzijde van de roem, want de grande dame van het vak leed zelf nog het meest onder haar overexposure van 2014 en ’15. Haar scrum was bijna een te grote hit, haar bookazines CommunicatieNu 1 en 2 konden nauwelijks worden aangesleept. En dan nog die nummer één positie in de top-25 van 2014. De kassa rinkelde, de aanvragen voor lezingen groeiden haar agenda uit, en het wetenschappelijke werk leed eronder. Ze werd er zelf ook een beetje Bettekemoe van en trad wat meer in haar schaduw. Haar eigen schaduw, dat wel, maar toch. Een wijs besluit, passend bij een wijze vrouw. Graag en met alle liefde maakt ze plaats voor haar opvolgster en dat siert haar.
5. PAUL STAMSNIJDER (9)
Wanneer dat pochet nu precies in zijn colbert is terechtgekomen, valt niet te achterhalen. Mag ook wel weer weg, wat ons betreft. Het geeft hem iets van een pr-man uit de tijd dat pr-mannen nog colberts met pochetten droegen. En dat is jammer, want als er iemand kans maakt op de titel ‘stem van het vak’ is het deze welbespraakte en immer scherpe reputatieman. Altijd in staat tot een snelle quote, nooit verlegen om een gefundeerde mening. Zoals elke expert floreert hij bij de karig bijgewerkte Rolodex van de journalist. NRC of Radio 1: ze bellen Paul Moers als het over retail gaat en Paul Pochet als Volkswagen de boel bedieselt. Het vak kan zich een slechtere en minder invloedrijke spokesman voorstellen. Blijft stijgen, tenzij hij ook manchetknopen gaat dragen.
6. GUIDO RIJNA (4)
Hij behoort bijna tot het top-25 meubilair, deze immer goedlachse en door vele knotten wol geverfde Denker, Filosoof, Dagdichter en bovenal Communicator. ‘Coördinator Algemeen Regeringsbeleid’ staat er op zijn visitekaartje. Ah, dat is… duidelijk. Nadenken over de relatie burger overheid is zijn dagtaak. Die relatie verandert voortdurend, dus dat geldt ook voor zijn Denken daarover. Hij is de wereld en zijn collega’s daarbij ver vooruit. En dat zegt ook wel iets over zijn collega’s. Zijn vermogen tot abstractie is nauwelijks in concrete termen te beschrijven. Waarlijk iedereen noemt hem als inspiratiebron, al weet niemand helemaal precies waarom. Zijn invloed is ongekend, al weet niemand precies waarop. Kijk, dan heb je pas echt Macht. Wij zeggen: godfather in spe. Hoog tijd voor een ander visitekaartje.
7. MARJOLIJN MEIJNEN (2)
2015 was niet helemaal haar jaar. Haar twee grootste vrienden – Rembrandt van R. en spullenbaas Wim P. – waren ook haar grootste tegenstanders. Want had Rembrandt zijn Oopjen gewoon samen met echtgenoot Maerten op één doekje geschilderd, dan had de familie De Rothschild slechts één schilderijtje te verpatsen. Dan had het Louvre gewoon doorgedommeld en was Wim P. niet uitgegleden over de publicitaire drol die zelfoverschatting heet. Zoals hij dat al eerder deed door zijn mening over de viezigheid in de hoofdstad en de drukte bij de Late Rembrandt wat al te elitair te spuien. En wij vakgenoten weten dat je met communicatie veel kan, maar een ceo die naast zijn schoenen loopt, communiceer je daar niet zo makkelijk weer in. Zelfs niet als je zo cool, standvastig, consequent, ambitieus en heerlijk dwingend bent als Marjolijn M. Wat pleit voor haar is het succes fou van de Late Rembrandt (een pareltje van positionering) en de manier waarop ze de bezoekers van het Rijks aan het tekenen kreeg. En ach, als Oopjen en Maerten hier eenmaal zijn, praat niemand meer over die lullige 80 miljoen.
8. CEES VAN RIEL (6)
Cees wordt niet genoemd dit jaar. Door niemand. Raar? Is Cees uit? Is het reputatiedenken besmet? Welnee. Cees ligt zo voor de hand dat men hem bijna zou vergeten. Vanzelfsprekende Cees hoort gewoon hoog in deze top-25. Net als Betteke is hij de achternaam voorbij. En vergeet niet, Cees is overal. Vooral in het buitenland. Cees’ werk is verkrijgbaar in het Chinees en binnenkort in het Lets, Ests, Baskisch en Oud-Iers. Cees is de Nijntje van de reputatie. Dan weer gaat Cees met de boys naar Brasil – onderdeel van de bric à brac landen – dan doet Cees een zomer leuke dingen in de Nordics en vliegt daarna door naar Rusland om hier en daar wat drivers door te meten. En Cees doet naast corporate ook aan cultural reptracking. De boardroom is boring, de museumvloer is zijn nieuwe jachtterrein. Het chique maar o zo saaie Amstel Hotel heeft afgedaan als eetzaal voor het jaarlijkse reputatiediner. Het Haagse Gemeentemuseum is een plausibele vervanger. Dat zijn dochter Sophie (4Real) het event dit jaar mag regelen, vergeven wij Koopman Cees graag.
9. RON VAN DER JAGT (8)
Twee termijnen diende hij communicatievereniging Logeion. Alle lof voor wat hij teweegbracht. Maar een derde termijn? Waren Van der Jagt én Logeion niet allebei aan een nieuwe uitdaging toe, vroegen wij ons vorig jaar stilletjes af? We citeren onszelf: ‘Zoals Ajaxfans ondanks vier landskampioenschappen voorzichtig beginnen te morren over het achteruitvoetbal onder Frank de Boer, zo zou Logeion wel eens aan een nieuwe coach toe kunnen zijn. Kleine suggestie van onze kant: wij zeggen jong, wij zeggen vrouw.’ Resultaat: Van der Jagt vertrekt en hij wil een vrouw als opvolger. Wij zijn onder de indruk van zijn luisterend vermogen en van onze invloed. Onze opvolgtip: Hanneke de Korte. Communicatiemanager bij de Dienst Reclassering. Type: stevige tante. Dat Hanneke niet wil, zien wij als overkomelijk.
10. JOS GOVAART (15)
Een bureaudirecteur in de top-10? Ja want Jos ‘avondje NAC’ Govaart is aan een zegetocht bezig die doet denken aan de tijden van Bikker en Van Rossum & Partners. Bureaus uit het verleden die met tientallen procenten per jaar groeiden. Waar de concurrentie blij is met consolidatie of een paar armzalige procentpunten marge, struikelen de jongens van Coopr over de bankbiljetten. Ondanks een hele atletiekbaan vol horden in het persoonlijke en bureauleven werken Jos (en zijn compaan Jody K.) gestaag door aan hun imperium. Onderwijl vermijden ze behendig de valkuilen waar de Bikkers van deze wereld ooit geestdriftig en overmoedig indonderden. En ze schrijven soms best aardige blogs. Laat Josje – ondernemerszoon tenslotte – maar schuiven. Next step: Europa.
Communicatie Magazine januari/februari verschijnt 5 februari. Het artikel met de volledige PR Top 25 vind u ook hier. Bent u nog geen abonnee, dan kunt u het hier de online versie van dit nummer downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!