Dit is het wereldberoemde document achter de winnende cultuur van Netflix

Patty McCord leidde met 124 pagina's het succes in

Het is een bijzonder verhaal, hoe Netflix transformeerde van een bedrijf dat DVD’tjes per post stuurde tot een streaming-reus met wereldhits als House of Cards en Breaking Bad. Vooral de snelheid waarmee de onderneming zijn bedrijfscultuur heeft omgevormd speelde een belangrijke rol. 

Aan deze razendsnelle transformatie ligt een 124-pagina&;s tellend document ten grondslag dat inmiddels meer dan 13 miljoen keer is gedeeld op Slideshare:  Sheryl Sandberg, de topvrouw van eerst Google en nu Facebook, noemde dit document ‘het belangrijkste ooit’ uit Silicon Valley.

Waarderen en belangrijk vinden

De vrouw achter het Netflix-document was de chief talent officer van dat moment, Patty McCord. Samen met Netflix-medeoprichter Reed Hastings wilde ze af van de bekende opsomming van kernwaarden die de meeste bedrijven hun mensen voorschotelen.

In plaats daarvan besloten ze onder woorden te brengen wat de onderneming waardeert en belangrijk vindt, en wat ze verwacht van haar mensen. 

Moedige mensen

Het resultaat is een redelijk ‘uitgekleed’ document (geen video’s, geen muziek) dat de  werknemers als volwassen mensen benadert die de verantwoordelijkheid nemen voor wat het bedrijf vraagt. 

Zo wil Netflix graag moedige werknemers, en formuleert wat een soort gedrag daar bij hoort: ‘Will say what I think even when it’s controversial. Question actions, inconsistent with values. Take smart risks.’

Hoe dat precies wordt ingevuld is aan de mensen zelf.

Geest van innovator

McCord zelf zei ooit dat het document ‘de geest van een innovator’ draagt. Een innovator laat mensen zichzelf verbeteren.

We zien het resultaat. Netflix biedt zijn mensen nog altijd ongelimiteerde vakantie, de werknemers moeten zelf inschatten of ze vrij kunnen nemen of niet. Ze worden ook goed betaald, en het maakt het niet uit wanneer ze op kantoor zijn, als ze maar produceren.

En geproduceerd moet er worden, zo blijkt ook uit de slides. Daarop staat: ‘We are a team, not a family. We are a pro sports team, not a kids recreational team.’

Slachoffer eigen succes

Netflix ontslaat ook mensen, zelfs als ze hard werken. Ironisch genoeg was het de vrouw die het document opstelde die hier slachtoffer van werd.

Ze schaarde zich achter een plan om Netflix op te delen in twee bedrijven: een voor dvd’s en een voor streaming. De klanten moesten meer gaan betalen, en waren daar boos over. Uiteindelijk leidde het tot 800 duizend opzeggingen, en het ontslag van McCord. Die wil er nog altijd niet graag over praten, ze mist haar collega’s en het team dat ze zelf hielp te smeden.

Lees ook over McCoy in HBR. 

Foto: Chalermphon Kumchai

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie