Premium

Dit is het verhaal achter de geniale reactie van de Nederlandse ambassade in Washington

Hoofd Communicatie Ilse van Overveld: 'We wisten meteen dat we een visual moesten maken'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als er prijzen voor de beste pr-actie van de maand  zouden bestaan, dan ging de beker in naar de Nederlandse ambassade in Washington DC.  Die reageerde de afgelopen week en  efficiënt op de uitspraken van de Washingtonse burgemeester. Deze sprak tijdens een persconferentie ter introductie van het nieuwe liberale drugsbeleid de geruststellend bedoelde woorden. ‘Het wordt hier niet zoals in Amsterdam’.  Een tekst die ook in het voorlichtende materiaal – met name in openbaar gepubliceerde Q &A’s  - over het nieuwe softdrugsbeleid terugkwam.  Het communicatieteam van de ambassade reageerde nog dezelfde dag met een infographic, waarin in een oogopslag duidelijk werd dat  het nieuwe beleid in de Amerikaanse regeringshoofdstad veel liberaler is dan het Nederlandse.

Verantwoordelijk voor de actie is Hoofd Communicatie Ilse van Overveld.

Had je zoiets al liggen of heb je het ter plekke laten maken?

&;Nee, we hebben het ter plekke laten maken. We wisten wel meteen dat dit een visual moest worden. Toen de burgemeester afgelopen dinsdagmiddag die uitspraken deed, baalden we natuurlijk enorm. Normaal reageren we in dit soort situaties bijna nooit. Maar toen haar uitspraken de volgende dag in allerlei kranten en op online media stonden, vonden dat we hier snel iets tegenover moesten stellen.  Dit was zo slecht voor de beeldvorming van Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder. Dit konden we niet laten gaan.&;

Deze reactie is voor vrij ongebruikelijk voor de diplomatieke dienst. Was het lastig hier de handen voor op elkaar te krijgen?

&;Nee. de ambassadeur vond het meteen een goed idee. We hebben de zaak kortgesloten met Justitie in Nederland, want dit gaat over hun beleid.  Ons belangrijkste doel was de om juiste  feiten en cijfers in het debat te brengen. Dat duidelijk zou worden neergezet dat het beleid in Washington aanzienlijk liberaler is dan in Nederland. En we wilden ook het negatieve beeld over Amsterdam wegnemen. Vooral het pictogram waaruit blijkt dat de toegestane hoeveelheid drugs voor eigen gebruik in Washington tien keer hoger ligt dan in Nederland, deed het goed.&;

Hoe reageerden de media?

&;Een uur nadat we het online hadden gezet, kwamen de eerste reacties. Eerst van een lokale site - die reageerden nog wat cynisch, maar een paar uur later kwamen ook ander media, waaronder de Washington Post met een commentaar. Hun reactie was duidelijk: touché.&;

En de burgemeester?

&;Op vrijdag kwam van het stadhuis een officiële reactie. De quote over Amsterdam is uit het officiële voorlichtingsmateriaal gehaald. Daarmee is bereikt wat we eigenlijk wilden. De kous is daarmee af voor ons.&;

Heeft de burgemeester zelf nog gereageerd. 

&;Nog niet, ik heb wel een officiële reactie gekregen van de woordvoerder van de burgemeester, waarin hij  zich verontschuldigde:  ‘ Het was nooit de bedoeling om jullie te beledigen’, was de strekking. We hebben de burgemeester via een tweet bedankt.  Het is mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk, waarom ze dit nu zo hebben aangepakt.’

Er is nu een eerste stap gezet in het aanpakken van de negatieve beeldvorming over Amsterdam en Nederland. Hier ligt een kans. Ga je hiermee door?

&;Dat zou kunnen, daar moeten we nog over nadenken.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie