Het persbericht dat alleen uit tekst bestaat verliest snel aan populariteit bij journalisten. De overgrote meerderheid van journalisten wil persberichten met foto's erbij (73%), en een aanzienlijk aantal wil grafieken (43%), infographics (32%), logo's (29%) en video's (27%) aangeleverd krijgen bij een persbericht.
Behoeften
Dat blijkt uit het Business Wire media-onderzoek 2014 waarin de behoeften van journalisten in kaart zijn gebracht. Business Wire ondervroeg daarvoor 300 Amerikaanse journalisten.
Naast de enorme populariteit van beeld willen journalisten vooral persberichten ontvangen met:
- het laatste nieuws (77%)
- ondersteunende feiten (70%)
- en interessante invalshoeken voor een verhaal (66%).
Sociale media
Het onderzoek ruimt een grote misvatting uit de weg. Ondanks dat sociale media belangrijk zijn voor onder meer research en distributie van nieuws door journalisten blijkt dat ze niet graag benaderd willen worden via sociale media. Slechts 10% wil zijn informatie via Facebook krijgen, 12% via Google+, 17% via Twitter en 25% via LinkedIn.
Meer online dan traditioneel
Het blijkt verder dat de verschuiving naar 'online' in de journalistiek in volle gang is. Een meerderheid van de journalisten werkt voor online publicaties en blogs (44%). Een minderheid schrijft voor tijdschriften (28%) en kranten (16%).
Websites en newsrooms
Als journalisten research doen naar een bedrijf of organisatie gaan ze daarvoor naar de betreffende websites (92%), online newsrooms (77%) en de sociale media-kanalen (42%).
Het volledige rapport is hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!