Salarissen van digital professionals kunnen tot wel 45 procent van elkaar verschillen, afhankelijk van de regio waar zij werken. Dat is vastgesteld in het jaarlijkse Soda Salary Report. Soda is de belangenbehartiger van digitale (marketing- c.q. reclame-) bureaus wereldwijd.
AD's
Zo zagen de Amerikaanse account directors hun salaris in 2013 gemiddeld met 11 procent stijgen. Daarmee zit zo’n 45 procent van die bloedgroep in de USA op een jaarsalaris van ongeveer 125 duizend dollar (90 duizend euro.) Dat is 41 procent meer dan in Europa, zegt Soda.
Creative
Een creative director in het digitale domein verdient in Europa tussen de 65 en 72 duizend euro per jaar. Hun Amerikaanse collega’s omgerekend tussen de 91 en 108 duizend euro.
Techneut
De zogeheten ‘technical architects’ (of gewoon digital designers) verdienden in de VS omgerekend tussen de 73 en 79 duizend euro. Bij ons in Europa was de bandbreedte voor die bloedgroep in 2013 tussen de 65 en 72 duizend euro.
+42%
Door alle beroepen heen in digital marketing wordt in de Verenigde Staten ongeveer 42 procent meer verdiend dan in Europa. Soda verwacht dan ook dat top talent in Europa de mogelijkheid om in het buitenland te werken wel eens zou gaan kunnen verkennen.
Exodus
Maar volgens Wesley ter Haar, oprichter van digital agency Media Monks en onlangs benoemd tot Europees voorzitter van Soda, zal het zo’n vaart niet lopen. Hij zegt dat het verschil in beloning tussen New York en (bijvoorbeeld) Amsterdam er altijd al geweest is, omdat het bereik en daarmee de campagnes ook veel groter zijn. ‘Dat vertaalt zich ook in de budgetten en daarmee in salarissen. Maar vergis je niet, de werkweken zijn langer en bovendien is de cost of living er heel hoog. Ik betwijfel of je er als digital professional in het buitenland er per saldo iets mee opschiet.’ Het nieuws zal dus geen volksverhuizing op gang brengen, verwacht Ter Haar. Er zijn natuurlijk wel mensen die New York op hun bucket list hebben staan, maar dat zijn volgens hem de mensen met een intrinsieke ambitie. ‘Zij zouden het nog voor niets doen, geld is voor hen zeker niet doorslaggevend.’
Wesley ter Haar
Schaarste
Van een nijpende schaarste aan bekwaam digital personeel is volgens Ter Haar op dit moment in Nederland geen sprake. Bureaus – ook Media Monks – steken wel veel energie in het vinden van de juiste mensen, de mensen die precies bij de cultuur van een bureau passen, maar het is niet zo dat een digi-exodus de Nederlandse bureaus in de problemen brengt. ‘Er gaan mensen naar het buitenland, maar andersom gebeurt dat ook. Amsterdam speelt daar een belangrijke rol in. Veel mensen komen naar hier voor de bureaus en voor de meer sociale aspecten van onze levensstijl. Dat vinden ze in de UK of in de USA minder. Maar de stad is ook belangrijk. Amsterdam is heel populair onder “onze doelgroep”. Bij ons Nederlandse kantoor komen zo’n 15 van onze 150 collega’s uit het buitenland.’
Opbieden
Om de juiste mensen binnen te halen, worden volgens Ter Haar geen enorme salarissen op tafel gelegd in Nederland. ‘De salarissen bij de verschillende bureaus liggen niet zo ver uit elkaar. De schaarste is nog niet van zo’n niveau dat bureaus erg tegen elkaar moeten opbieden. In de meeste bloedgroepen die wij aan het werk hebben, is geen tekort. Bij één groep is het iets moeilijker: de digital designers.’ Het is dan ook geen toeval dat Soda in haar report een exorbitante stijging in het salaris van digital designers vaststelt: meer dan 100 procent. Media Monks doet er dan ook van alles aan om jong talent aan te trekken. ‘We staan ze nog net niet bij de poort van de school op te wachten. We steken energie in open dagen en masterclasses op scholen.’
Jobhop
Een dienstverband van 3 á 5 jaar is volgens Ter Haar gemiddeld in Nederland. ‘Er wordt bij ons beduidend minder gejobhopt dan in Londen en New York. Daar is 2, hooguit 3 jaar veel gebruikelijker. De wederzijdse loyaliteit in Nederland is vrij sterk.’
Digital ’n tradtional
De salarissen bij de traditionele bureaus liggen altijd nog hoger, is de inschatting van Ter Haar. ‘De premium wordt vooral betaald digitals die de overstap naar een traditioneel bureau maken. Dat is voor die mensen niet alleen financieel interessant, ook voor de ontwikkeling van hun carrière. Toch is het niet zo dat je digitale kennis alleen bij een digitaal bureau kunt opdoen. Je kunt het je ook eigen maken bij een traditioneel bureau.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!