Deloitte: ‘Nederlandse kerstconsument is nostalgische shopper’

Nederlander doet liever inspiratie op in een leuk gedecoreerde winkel, dan dat hij zit te loeren naar het scherm op zijn device.

Online winkelen wordt steeds dominanter, natuurlijk, maar de Nederlandse consument gaat voor de feestdagen weer terug naar de traditionele winkels. Dat concludeert Deloitte althans uit een onderzoek onder ruim 8 duizend consumenten in tien landen, (879 Nederlandse respondenten).

Nostalgie
Volgens Deloitte kan op basis van het onderzoek gesteld worden dat de Nederlandse consument een nostalgische shopper lijkt. ‘Zo hechten Nederlanders drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen.’

Kerst-optimisme
Nederlanders zijn volgens Deloitte het meest positief over de huidige economische situatie in vergelijking met de rest van de Europese consumenten. We denken dan ook 3 procent meer uit te geven aan de feestdagen dan vorig jaar.

Cosmetica
Chocola op één en boeken op twee. Dat zijn de aanvoerders van de verlanglijstjes in 2017. Deloitte: ‘Op nummer drie staat voor mannen eten en drinken, en voor vrouwen cosmetica en parfum. Zeven van de tien producten op ons verlanglijstje staan ook het boodschappenlijstje van de Sint of Kerstman. Voor kinderen onder de twaalf jaar kopen we dit jaar vooral constructiespeelgoed en bordspellen en puzzels, en tieners kunnen rekenen op videogames en chocola.

Online versus offline
Deloitte stelt vast dat Nederlandse consumenten het liefste naar fysieke winkels gaan om inspiratie voor decembercadeaus op te doen. ‘Vervolgens koopt bijna driekwart van de consumenten de cadeaus ook in een fysieke winkel en bijna de helft winkelt online. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie