Beurzen, congressen en evenementen bieden prachtige kansen om de producten en diensten van je bedrijf onder de aandacht te brengen. Je kan bouwen aan je naamsbekendheid, nieuwe klanten werven en bestaande relaties onderhouden. Helaas zal dit op een teleurstelling uitdraaien zonder een goed plan en een gedegen voorbereiding. We onthullen hier graag de vijf geheimen van een succesvolle beurspresentatie.
1. Zorg voor een beursstand die zichtbaar is en opvalt
Wat je ook doet, zorg dat je niet verdwijnt in de massa. Kom met een professionele stand die er uitspringt. Hou er bij het ontwerp rekening mee dat je bedrijfsnaam en bedrijfslogo van een afstand goed te herkennen zijn. Maak gebruik van kleuren, teksten en afbeeldingen die jouw boodschap overbrengen en die onderscheidend zijn. Denk ook na over de kleding van het standpersoneel, want hiermee kan jouw bedrijf zich ook profileren.
2. Betrek en vermaak het publiek
Interesseer de bezoekers van de beurs voor jouw stand. Zet rond jouw diensten en producten een goed verhaal neer dat relevantie heeft voor je doelgroep. Je kan bezoekers nieuwsgierig maken met een interactief spel, een quiz of een opvallende gimmick. Een beetje vermaak verlaagt de drempel om jouw stand in te lopen. Zet bijvoorbeeld een gigantische portemonnee of boodschappentas neer en haak daar met een prijsvraag op in. Veel mensen zullen op zo’n uitnodiging in gaan en er plezier aan beleven. Zo creëer je een eerste positieve kennismaking met jouw bedrijf.
3. Geef iets gratis weg
Veel beursbezoekers zijn geïnteresseerd in wat je gratis weg wilt geven. Bied potentiële klanten de mogelijkheid om kosteloos kennis te maken met je diensten of producten. Deel bijvoorbeeld monsters uit van je product, laat ze proeven of geef kortingsbonnen weg. Of organiseer een leuke prijsvraag waarmee ze bepaalde producten uit het assortiment van jouw bedrijf kunnen winnen. En geef bezoekers een relatiegeschenk zoals een siliconen polsbandje mee, want hierdoor zullen zij jouw bedrijfsnaam beter onthouden. Dit kan ook een pen met opdruk van uw bedrijfslogo zijn, want pennen blijven onverminderd populair. Ook bedrukte kantoorartikelen en drinkwaren doen het altijd goed. Verder zijn bijvoorbeeld powerbanks en telefoonaccessoires gewilde give-aways. Kies iets dat opvalt en past bij jouw bedrijf en waar jouw doelgroep wat aan heeft. Tot slot zal een gratis drankje of hapje in je stand goed in de smaak vallen. Als je dit aanbiedt heb je een perfecte gelegenheid om een korte introductie te geven over een bepaald product.
4. Kom met een verleidelijk aanbod
Het geheim van een goede verkooptechniek is dat deze niet agressief is. Train je standpersoneel hier op en zorg voor een aantrekkelijke call-to-action. Toon interesse in je potentiële klant en benader deze op een actieve en laagdrempelige manier. Vraag bijvoorbeeld ‘Wat vind je van deze beurs?’. De meeste mensen zullen hierop graag reageren en dit zorgt voor een prettig contact. Kijk vervolgens of je ze, met bijvoorbeeld een quiz of spelletje, kan interesseren voor jouw bedrijf. Is er interesse? Presenteer dan ook een interessante beursaanbieding, zodat je het voor potentiële klanten gemakkelijk maakt om een volgende stap te zetten. Verzamel contactgegevens en/of geef een presentje mee met informatie over je producten en een kennismakingsaanbod. Bevestig bijvoorbeeld een flyer aan je relatiegeschenk.
5. Geef bestaande klanten een speciale behandeling
Denk bij het maken van je plannen ook aan je bestaande klanten. Nodig ze uit en bied ze gratis toegangskaarten aan voor de beurs waar je aan deelneemt. Bestaande klanten zijn immers van groot belang voor je omzet. Tevreden en terugkerende klanten zijn de beste ambassadeurs voor jouw business. Door ze een voorkeursbehandeling te geven zul je deze klanten aan je binden. Organiseer bijvoorbeeld een speciale ontvangst in je stand met een lunch of workshop voor genodigden en werk zo aan je relaties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!