De nieuwe KLM World Business Class

KLM komt deze zomer met full flat-stoelen in de World Business Class. Het eerste evenement van DDB & Tribal Amsterdam zorgde voor de beleving rondom dit nieuws.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Frank Houben, Director Communications & Corporate Identity KLM: ‘In alles wat we doen moeten de merkwaarden van KLM terugkomen: Reliable, Dutch, Open en Inspirational. Daarnaast zijn we ook gefocust op milieuvriendelijker vliegen. Na veel jaar onderzoek onder passagiers onderzoek naar onder andere de beleving van de World Busines Class (WBC) en twee jaar van productontwikkeling was de tijd rijp voor de lancering van het nieuwe concept voor de World Business Class.’

Belangrijkste verandering aan de Business zijn de full flat-stoelen. In deze stoelen die volledig plat kunnen, kunnen passagiers languit slapen of liggen. Daarnaast heeft Hella Jongerius het gehele interieur opnieuw ingericht.

Evenement als verhaal

Houben: ‘Het gaat niet alleen om de stoel, maar om de vernieuwde beleving van de KLM Business Class: Dutch design down to detail. Voor de hele cabine hebben we gebruikt gemaakt van Nederlandse designers: Hella Jongerius voor het interieur en Marcel Wanders voor het servies. Het diner wat geserveerd wordt, wordt ontwikkeld door Nederlandse topchefs zoals bijvoorbeeld Jonnie Boer van de Librije. Hierbij maken we voornamelijk gebruik van duurzame producten en productie.’ Vinpressionist Hubrecht Duijker en wijnproever Harold Hamersma selecteren de wijnen die geschonken worden aan boord. Hamersma: ‘Onder hoge druk verandert de smaak en geur van wijn, tel daarbij op dat de kwaliteit van de lucht verandert omdat speekselklieren en smaakpupillen droger worden. We selecteren daarom expressievere en fruitigere wijnen. Onder de aanbevolen wijnen zitten ook Dutch wijnen uit Wijnhoeve de Kleine Schorre uit Zeeland.’

Dutch Design down to detail

Naast comfort is interieur bepalend voor de beleving van de WBC. ‘Flying is magical’, volgens product designer Hella Jongerius. ‘You are free in the sky, you can dream, rest and enjoy your extra time.’ Vanuit deze gedachte ontwierp Jongerius het hele WBC-interieur. Om het privacy gevoel van de business-stoelen te benadrukken, heeft elke stoel zijn eigen kleurenpalet, zodat je eigen ruimte duidelijk gedefinieerd wordt. Gordijnen en kussens met haar kenmerkende stippen en een vloerbedekking geïnspireerd op de Melkweg maken het af. Als onderzoeksmethode vloog Jongerius met stofstalen door de lucht om de kleuren te bekijken bij verschillende lichtomstandigheden. Maar niet alleen het uiterlijk was van belang. Jongerius: ‘als designer was het nieuw voor me dat ik rekening moest houden met aspecten als veiligheid en technologie.’

Passengers aren’t passengers, but guests

Voor het servies kreeg product- en interieurontwerper Marcel Wanders de opdracht servies op een andere manier te benaderen. Multifunctionele serviesstukken en lichtere materialen moeten ervoor zorgen dat de vliegtuigen minder zwaar beladen worden om CO2 uitstoot te verminderen. ‘Passengers aren’t passengers, but guests’ zegt Wanders, die het servies niet alleen lichter, maar ook gebruiksvriendelijker maakte.

Walk on history

Ceo KLM Peter Hartman: ‘KLM is de oudste vliegtuigmaatschappij ter wereld. In 1919 waren zij dan ook de eerste die de kleur konden kiezen voor het vliegtuig en de personeelsoutfits. KLM voor de kleur van de lucht: luchtblauw. Voor het nieuwe interieur is er gebruik gemaakt van het cradle to cradle-principe: de vloerbedekking is gemaakt van geupcyclede garens van oude stewardessen pakken. Op deze manier bewandelen de passagiers letterlijk de geschiedenis van KLM.’

Peter Hartman en moderator Humberto Tan

Dutch, Open & Inspirational

Op de vraag waarom er niet gekozen is voor gewoon een onthulling van de stoel antwoordt Houben: ‘Een evenement leent zich er prima voor om het proces te laten zien. Zo waren er stoffen- en fournituren te zien van het selectieproces van Hella Jongerius. Met dit innovatieve evenement hebben we ook onze brandvalues benadrukt: Reliable, Dutch, Open en Inspirational. Esther te Pas, Client Services Director DDB: ‘Een evenement is een geschikt medium om beleving neer te zetten. Tijdens het evenement hebben we de conceptgedachte ‘Dutch design down to detail’ tot leven laten komen, we hebben live de beleving van de passagiers laten zien in de nieuwe WBC door een simulatie van een vlucht van Amsterdam naar New York.’

Het evenement ter lancering vond plaats op 19 maart in hangar 2 op Schiphol Oost. In juli stijgt het eerste vliegtuig (Boeing 747) op met de nieuwe stoelen. Vóór zomer 2014 moeten alle tweeëntwintig 747 vliegtuigen zijn omgebouwd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie