In een interview in Intermediair (20 april 2007) met Joep Dohmen, wordt door deze laatstgenoemde universitair docent filosofie en humanisme een interessant licht geworpen op het fenomeen markt. Dit naar aanleiding van zijn nieuwe boek, getiteld ´Tegen de onverschilligheid. Een pleidooi voor levenskunst´. Dohmen hekelt hier de toenemende mate van vermarkting van de samenleving. De vraag naar zingeving van het leven wordt eigenlijk niet meer beantwoord. Alleen de markt blijkt er volgens hem alleen nog brood in te zien. Waardevolle zaken blijken tot product omgesmeed te worden en er wordt een prijskaartje aan gehangen. Uiteenlopende zaken zijn te koop van vrije tijd tot seksualiteit, rust en met name geluk lijkt te koop. Als je dit allemaal kunt kopen, dat lijkt je leven oké!
Interessante materie om eens bij stil te staan op dit platform en tijd te vragen voor reflectie. Welke bijdrage lever ik? Verkopen we werkelijk geluk of blijft het toch maar steken bij bijdragen aan succes en erkenning van mensen, daar waar de kwaliteit van leven meer is dan een product? Tijd voor bezinning?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!