Consument went snel aan minder zoete levensmiddelen

Volgens Hak is de 0% variant appelmoes binnen een jaar een verkoopsucces geworden.

Net als veel andere levensmiddelenproducenten, zet ook Hak de schouders onder het reduceren van het suikergehalte in levensmiddelen. In een bericht laat Hak weten dat de zogenaamde 0% variant, (geen toegevoegde suikers, geen kunstmatige zoetstoffen), die de Giessense groentefabrikant in 2014 op de markt bracht, op dit moment de best verkochte appelmoes in die categorie is. Hak: ‘De zelfbewuste consument lijkt snel te kunnen wennen aan de smaak met fors minder of helemaal geen toegevoegde suikers meer.’

'Home Made'
De fabrikant voert de productie van appelmoes zonder toegevoegde suikers in 2018 dan ook verder op. Hak breidde in 2017 de 0%-lijn al uit met een pot in gezinsformaat (710ml) en een compote. In 2018 volgen nog vier nieuwe introducties: in januari een 0% variant in een klein formaat pot en later drie producten in een nieuwe lijn Grove Appelmoes met wat Hak noemt, ‘een home made-karakter’. Aan die variant wordt ook geen suiker toegevoegd.

Compote
Volgens Hak waren toegevoegde suikers tot voor kort altijd nodig om tegemoet te komen aan de smaak van de consument. Directeur marketing & innovatie bij Hak, Nicole Freid: ‘De smaakperceptie van de consument verandert door de trend naar gezonder en minder suiker. En dat gaat zo hard dat we nieuwe innovaties met minder en helemaal geen suiker als fabrikant versneld doorvoeren vanaf 2018. De afgelopen 3 jaar voerde Hak de categorie appelmoes zonder toegevoegde suikers aan, met op dit moment een marktaandeel van 77 procent. Het segment verdrievoudigde in die tijd naar 2 miljoen euro en een aandeel van bijna 5 procent binnen totaal appelmoes en compote.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie