Premium

Communicatieprofs houden van de Hema

Maar voor food gaat de communicatieprofessional naar de Albert Heijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In opdracht van Communicatie onderzocht Blauw de merkvoorkeuren, het media-en koopgedrag van marketingcommunicatieprofessionals. Het onderzoeksbureau keek speciaal naar de antwoorden van de communicatieprofessionals.

Wat blijkt: merken spelen een belangrijke rol in het leven van de communicatieprofessional. Velen zijn de hele week bezig met alles omtrent communicatie van het desbetreffende merk waar ze voor werken. In die zin is het interessant om communicatieprofessionals zelf een aantal trade-offs te laten maken tussen merken.

Merken die uiteraard vergelijkbaar zijn. Wat opvalt is dat de ondervraagden op één lijn zitten als het gaat om de voorkeur voor een merk. Enkel wanneer men een keuze moet maken tussen Apple en Google zijn de meningen nog enigszins verdeeld; 60 procent gaat voor Apple en 40 procent voor de bekendste zoekmachine van het wereldwijde web.

De trade-off tussen Hema en Action levert daarentegen een overduidelijke winnaar op; 84 procent kiest voor Hema. Hema is voor communicatie professionals ook de favoriete non-foodwinkel. Het Nederlands warenhuis (63 procent) blijft Ikea (19 procent) en Action (12 procent) ruim voor. In de tabel hieronder staan alle trade-offs weergegeven.

Voor food gaat de communicatieprofessional echter naar de Albert Heijn. Tenminste, daar wordt het grootste gedeelte van de boodschappen gedaan. Lidl en Plus volgen op gepaste afstand.

In het winkelwagentje van de communicatieprofessional liggen ongeveer evenveel A-merken als huismerken. De A-merken die bij veel van de ondervraagden in het wagentje liggen zijn Calvé en Coca-Cola.

Het fysieke winkelwagentje is nog niet ingeruild voor het digitale winkelmandje. Slechts een klein gedeelte van de ondervraagden bestelt regelmatig zijn boodschappen in één van de online supermarkten. Het overgrote deel van de communicatieprofessionals zweert bij de supermarkt om de hoek, afgewisseld met af en toe wat boodschappen op de markt of bij de bakker om de hoek.

Bijna altijd online
Boodschappen doen zal één van de weinige dingen zijn die communicatieprofessionals nog niet online doen. Negen op de tien respondenten geven namelijk aan veel tot zelfs altijd online te zijn. Tegenwoordig is eigenlijk bijna alles online te vinden, zo ook de krant. Het is wachten op het moment dat men de krant niet meer openslaat, maar open ‘slide’. De ondervraagden die de krant nog wel ’s ochtends van de deurmat pakken, lezen veelal de Volkskrant en de Telegraaf. Van de ouderwetse krant naar de digitale/nieuwe media. Vooral Spotify en Netflix zijn door een groot gedeelte van de communicatieprofessionals reeds ontdekt en worden regelmatig beluisterd/bekeken. Wellicht hebben de ondervraagden HBO ook ontdekt, maar wordt hier minder naar gekeken.

Concluderend: de verschuiving van offline naar online heeft voor het grootste gedeelte van de communicatieprofessionals reeds plaatsgevonden. Enkel op het gebied van boodschappen doen is men nog terughoudend. De krant lezen de ondervraagden inmiddels op het scherm van hun mobiele telefoon, laptop, tablet, PC. Kortom, de deurmat van de marketing professional is ’s ochtends leeg, maar het internet is daarentegen overvol.

Blauw ondervroeg in totaal 359 marcommers, en keek ook speciaal naar de merkvoorkeuren van de reclame- en mediabranche, en naar die van de marketeers. Lees de resultaten respectievelijk op  en

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie