En als we het moeten geloven ook nog for the good of all. Tesla CEO Elon Musk: “We believe that Tesla, other companies making electric cars, and the world would all benefit from a common, rapidly-evolving technology platform.”
Van de één op andere dag heeft Tesla al haar patenten vrijgegeven! Doe er mee wat je wilt. Sterker nog, ga er asjeblieft hard mee aan de slag! Want Tesla ziet op het huidige tempo CO2-uitstoot niet snel genoeg afnemen, bestempelt patenten als intellectuele landmijnen onder de vooruitgang en schopt de competitie nog even na door patenten “a lotery ticket to a lawsuit” te noemen. Een manier van doen waar Tesla zich graag verre van houdt.
Musk geeft eerlijk toe dat Tesla in de eerste instantie patenten gecreëerd heeft om technologie te beschermen tegen massaproductie van andere (veel grotere) producenten. Maar wat blijkt? Nog geen 1% van de totale automarkt is op het moment elektrisch! Is er dan geen interesse in die schitterende technologie? Wellicht niet om hem zelf te ontwikkelen, daarom heeft Tesla het dus wel goed bekeken met deze ‘deel actie’. Een markt zonder reëel concurrentie motiveert niet. Daarom helpen ze de rest weer terug in de race. Wat uiteindelijk voor de rijder, en Tesla, alleen maar goed uit kan pakken.
Geen verrassing dat iedereen schrijft over deze glorieuze zet. Allemaal louter positief. Ook de te verwachten berichten als “What Apple Should Learn From Tesla’s Patents” passeren de revue. Tesla is het nieuwe voorbeeld. Maar waarom is iedereen zo lyrisch?
Musk legt nog even de reden om Tesla op te richten op tafel: “Tesla Motors was created to accelerate the advent of sustainable transport.”
Een doel dat verder gaat dan de muren van het eigen bedrijf. Dat is toch de enige manier jezelf te ontgroeien? Juist daarin onderscheidt Tesla zich van veel anderen in de markt. Daarnaast stralen ze onbeteugeld vertrouwen uit en zeggen ze eigenlijk: “Wij hebben geen patenten nodig om een sterk innoverend merk te zijn.” Het zal de business niet schaden. Integendeel zelfs. Het schreeuwt: “Wij staan al aan de top!” en dat maakt Tesla in geest al groter dan de rest.
Wat zorgt er voor dat Tesla die positie heeft gekregen en kan behouden? Musk zegt het zelf al: “Technology leadership is not defined by patents… but rather by the ability of a company to attract and motivate the world’s most talented engineers.” Dit is deels ook van toepassing op het grote publiek, dat weinig boodschap heeft aan patent-gekibbel tussen grote bedrijven.
Zo domineerde de Apple vs. Samsung patentenoorlog het nieuws over beiden merken. Bepaald geen positieve publiciteit en al zeker niet relevant voor het publiek, dat simpelweg zit te wachten op innovatie. En innovatie? Dat vang je niet alleen in patenten. Dat vind je vooral in een nieuwe manier van doen: het klassieke ‘leading by example’, het lef hebben om recht tegen de markt in te gaan en je concurrenten en de wereld te verrassen. Dat is waar mensen het merk Tesla uiteindelijk op beoordelen. En laten we eerlijk blijven, ook op verdomd sexy elektrische wagens! Wat voorheen ongeveer zo een goede match was als de Paus en anticonceptie. Kun je nagaan wat er al bereikt is…
Hoge kwaliteit open-source software is al flink op weg. Wordt het niet eens tijd om ook technologie, of noem het hardware, open te gooien? Zodat bedrijven elkaar uitdagen te innoveren op gronden die voor de uiteindelijke gebruiker wèl belangrijk zijn.
Het publiek herkent de leider namelijk zelf wel, daar zijn geen patenten voor nodig. Laten we hopen dat Tesla deze leider in elektrisch rijden is en blijft. Dan gaan we nog een mooie toekomst tegemoet. Zoals de ‘originele’ Tesla ooit wijs sprak:
“Let the future tell the truth, and evaluate each one according to his work and accomplishments. The present is theirs; the future, for which I have really worked, is mine.”
Nikola Tesla (1856-1943)
– Stanley Op ’t Root
Stanley@RLVNT.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!