De gemiddelde Amerikaanse CMO zit het kortste op zijn positie in de boardroom van allemaal, namelijk ‘slechts’ 4,1 jaar. De gemiddelde bestuurder (naast CMO zijn dat de CEO, CFO, CHRO (human resources) en CIO (IT)) behoudt zijn stoel in de ‘c-suite’ 5,3 jaar. De gemiddelde CEO zit twee keer zo lang in de board. Dat meldt Marketingweek op basis van een onderzoek van Korn Ferry, een Amerikaans recruitersbureau.
Creatief en analytisch
Een deel van de verklaring zoekt Korn Ferry in het feit dat rol van de CMO ‘uiterst complex’ is. Caren Fleit, senior client partner en hoofd van de marketingexpertise-afdeling van Korn Ferry’s, zegt: ‘De “klantcentraal-rol” van de hedendaagse CMO vereist de juiste balans van linker- zowel als rechterhersenhelft-vaardigheden en, zeer belangrijk, een gedifferentieerde verzameling van leiderschapscompetenties.’ Een andere factor is dat het bedrijven soms niet lukt om zich te richten naar de veranderingen die marketeers leiden.
Transformatie leiden
Volgens Korn Ferry zijn CMO’s met het juiste profiel veelgevraagd, ze worden vaak geworven om bedrijven door de komende transformatie te leiden. Dat kan ook een reden zijn dat ze relatief kort zitten: ze worden na een periode van vier jaar alweer ‘weggekocht’.
De jongste
Samen met de Chief Information Officer (CIO) is de CMO overigens wel de jongste in de board, respectievelijk 51 en 52 jaar. De CEO is gemiddeld het oudst: 58 jaar. (Zie verder rijtje hieronder.)
Functie in het bestuur // Gemiddelde zitting // Gemiddelde leeftijd
CEO // 8 jaar // 58 jaar oud
CFO // 5.1 jaar // 53 jaar oud
CMO // 4.1 jaar // 52 jaar oud
CHRO // 5 jaar // 55 jaar oud
CIO //4.3 jaar // 51 jaar oud