Premium

Juwelenwebwinkel Brandfield plust met 15 procent door openen fysieke winkels

Het openen van een fysieke winkel door online juwelier Brandfield gaf een boost aan de online verkopen. Nu opent het nog vier winkels.

Brandfield

Brandfield, die naam kent u ergens van. In 2009 werd het als e-commerce-merk in de markt gezet door Govert van Eerde, meer specifiek als een ‘besloten shoppingsite’, waar consumenten op uitnodiging lid konden worden en op hun beurt andere leden uitnodigden. Sebastian Monteban nam het merk over om er een andere invulling aan te geven.

Marlies Monteban, zowel zakelijk als privé de partner van Sebastian Monteban legt uit waarom. ‘Brandfield was al een merk dat top brands, trendy brands voerde. We vonden het goed passen bij onze propositie en ambitie. Het is pakkend, klinkt internationaal en is makkelijk te associëren met style items in de categorie van “alles wat je mooimaakt”, denk aan horloges, sieraden, accesoires, riemen, brillen, wearables.’

Helder motief

Een webshop met style items zoals hierboven genoemd, mag niet gerekend worden tot de categorie wereldwonderen. Interessanter wordt het – ook al is ook dat niet nieuw – het openen van fysieke winkels. De Montebans deden dat al in 2013 in Groningen. Dat was geen toeval. ‘We komen zelf uit Groningen en zijn de webwinkel ook van daaruit gestart. Het distributiecentrum zit ook hier. Er kwam een mooie kans voorbij. Dat we hier begonnen zijn met “bricks” heeft vooral praktische redenen.’ De tweede vestiging kwam in 2017 in Amsterdam (negen straatjes, zie foto bovenaan). Nu zet het bedrijf deze koers door met de opening van nog eens vier stenen winkels.

Het motief is helder. De opening van de winkels in Groningen en Amsterdam hadden een stijging van 15 procent tot gevolg in de online omzet. De onderneming verwacht dit jaar op een verkooptotaal van 21 miljoen uit te komen. De vier nieuwe winkels zijn in Breda, Eindhoven, Nijmegen en Maastricht. Los van die ene winkel in Amsterdam lijkt Brandfield geen grote interesse in de Randstad te hebben. Hoe zit dat? ‘Ons streven is om winkels te openen in zo’n 10 á 15 steden. We richten ons op een landelijke dekkingen. Hadden deze winkels (voormalige winkels van de keten Watch!), in de Randstad beschikbaar gekomen, hadden we dat ook gedaan.’

Meerwaarde

Online heeft het heden en de toekomst, zegt Sebastian Monteban. ‘Maar je wint als bedrijf het vertrouwen van de consument met een fysieke omgeving. Daar vindt een stuk beleving plaats dat je online simpelweg niet kunt bieden.’ De bedoeling is dan ook dat de fysieke winkels het vertrouwen winnen van potentiële klanten omdat het ze de mogelijkheid biedt om producten te passen en te proberen. Sebastian Monteban: ‘Maar ook voor bestaande klanten heeft het een grote meerwaarde in de serviceverlening, men krijgt er persoonlijk advies en kan er terecht voor reparaties en retouren.’

Marlies Monteban legt uit dat in het nieuwe winkelconcept niets achter glas ligt. Alles is aan te raken, op te pakken en te passen. ‘Om meer beleving toe te voegen, werken we in de winkel met schermen waarop looks en stijladviezen staan.’ Maakt dat de zaak niet erg diefstalgevoelig? Dat valt mee volgens Monteban. ‘We hebben het goed beveiligd, op verschillende manieren. De items zitten wel vast aan een touwtje. We willen echt ervaring bieden en dan moet je geen drempel opwerpen door het achter glas te zetten. Die barrière willen we echt wegnemen.’

Terugverdientijd

Het openen van een fysieke winkel is duur. Hoe lang duurt het totdat de investeringen terugverdiend zijn is volgens Marlies Monteban nu nog lastig te kwantificeren. ‘Maar het is interessant genoeg. Ook in Amsterdam zagen we de spin-off naar online. Uiteraard verschilt het wel per vestiging, per stad. Onze winkel in de negen straatjes trekt geen enorme massa’s, maar het is voor het merk wel een goed uithangbord.’ Juwelerie is een hoge business met hoge marges. Denkt zij dat deze methode ook zou kunnen werken met producten met een lagere marge? ‘Ja dat denk ik wel. Je moet Mensen herkenning bieden. Uiteindelijk is schaal daarbij wel belangrijk.’

Brandfield wil zijn marktpositie in Nederland de komende jaren verder verstevigen. Ook expansie naar België behoort tot de ambitie. Een winkel in Antwerpen is het eerste wat op de wensenlijst staat.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie