Bol.com haalt steeds meer omzet uit advertenties op zijn platform. In het eerste kwartaal groeide de reclameomzet met 59 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Absolute omzetcijfers over de advertenties deelt moederbedrijf Ahold Delhaize niet. Wel zegt het bedrijf dat Bol.com in het afgelopen kwartaal 1,3 miljard euro handelsomzet gedraaid heeft. Dat is slechts 1,2 procent meer in vergelijking met vorig jaar.
Verdienmodellen van Bol.com
In een toelichting op de kwartaalcijfers geeft Ahold Delhaize aan dat Bol.com weer groeit en zich focust op drie verdienmodellen: e-commerce, advertising en logistieke dienstverlening. Ook helpt het e-commerceplatform verkooppartners - dat zijn er duizenden - om te verduurzamen.
Ahold focust meer op huismerken
Ahold Delhaize is ook het moederbedrijf van Etos, Albert Heijn, Gall & Gall en andere merken. De omzet steeg met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro. In een toelichting zegt topman Frans Muller dat die toename vooral door prijsstijgingen kwam en dat de hoeveelheden verkochte producten 'grosso modo' daalden. De onderliggende nettowinst steeg net geen zeven procent tot 593 miljoen euro, wat voornamelijk te danken was aan sterke resultaten in de Verenigde Staten en een sterke dollar. In Europa lagen de winstmarges veel lager, onder andere door sterk gestegen energiekosten.
'Uit Amerika komt 75 procent van de winst, terwijl het om 65 procent van de omzet gaat. In Europa is de winstmarge twintig procent lager dan vorig jaar. Dat is een enorme deuk', zegt Muller. 'Ik maak me echt zorgen om de winstontwikkeling in Europa.'
Ahold Delhaize zegt de prijzen zo laag mogelijk te houden met behulp van een besparingsprogramma dat een miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren. Daarnaast verbreden supermarkten van het concern hun assortiment goedkope huismerken, wat goed zou aanslaan bij klanten. Zo was de omzet hoger dan analisten in doorsnee hadden verwacht.
(Bron: redactie Adformatie / ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!