Amazon wil in de loop van volgende week - waarschijnlijk volgende week dinsdag 10 maart - officieel de Nederlandse markt betreden. Dat melden bronnen aan Adformatie. Amazon heeft recent in de communicatie aan merken en bureaus laten weten in de tweede week van maart echt van start te willen gaan met de verkoop van fysieke producten via Amazon.nl.
Snel marktaandeel
Vorig jaar oktober werd al duidelijk dat Amazon Nederlandse leveranciers en verkopers heeft gevraagd om zich voor te bereiden op 'de start van Amazon.nl'. Ook (grote) retailers en marcom- en mediabureaus werden op de hoogte gesteld.
Amazon.nl bestaat al. Tot nu toe kunnen klanten daar alleen terecht voor e-books. De Nederlandse consument winkelt voor andere producten via het Duitse Amazon en daarmee draaide de webgigant in 2018 al 350 miljoen euro omzet in Nederland. De verwachting van experts is dat Amazon.nl de retailbranche behoorlijk op zijn kop kan gaan zetten. Overal waar het concern de markt betreedt, wint het snel marktaandeel of is het marktleider.
Meer diensten
Amazon biedt naast de webwinkel andere diensten als streamingvideodienst Prime (al actief in Nederland) en voice-assistent Alexa. Daarnaast heeft Amazon een eigen DSP gebouwd waarop adverteerders programmatic kunnen inkopen.