Premium

Albert Heijn wil een gezondere supermarkt worden

Geen impuls-snoep bij de kassa maar fruit en een Raad van Kinderen die gaan meedenken over gezondheidsdilemma's.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn zegt gisteren twee stappen te hebben gezet op de route om een gezondere supermarkt te worden. Het gaat om de installatie van de Albert Heijn Raad van Kinderen en een gezonder aanbod bij kassa’s. 

Vanaf nu worden klanten in honderd winkels bij de kassa verleid om eens te kiezen voor bijvoorbeeld fruit en verantwoorde tussendoortjes. Daarnaast gaat Albert Heijn aan de slag met een Raad van Kinderen. De supermarktketen: &;Dertig Zaanse kinderen gaan structureel meedenken met de directie over strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid.&; Onder leiding van Prinses Laurentien en algemeen directeur Wouter Kolk vond gisterenochtend in een Albert Heijn aan de Amsterdamse Helmholtzstraat de eerste dialoog plaats.

Kolk zegt dat één van de kwaliteitsaspecten van Albert Heijn gezondheid is. Kolk: &;Dat nemen we heel serieus. Hierbij denk je in de eerste plaats aan productaanbod en samenstelling. Maar gezondheid vind je ook terug in de wijze waarop we verpakken, presenteren en aanprijzen. Dit kunnen we niet alleen. Dag in dag uit helpen klanten, leveranciers en specialisten ons hierbij. Met de Raad van Kinderen is daar een groep experts aan toegevoegd. Kinderen zijn goudeerlijk, fris van geest, nieuwsgierig en hebben een onbevangen blik. Zij gaan actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten.&;

Albert Heijn werkt hierbij samen met de Missing Chapter Foundation waarvan Prinses Laurentien oprichtster en directeur is. Deze organisatie brengt de dialoog tot stand tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken.

Verleiden bij de kassa
De andere stap die Albert Heijn heeft gezet, is dat in honderd winkels bij de kassa de snoepmeubels op de kop zijn vervangen door meubels met gezondere producten. De nieuwe meubels bieden plaats aan onder andere fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Het idee achter deze ‘gezondere kassa’s’ is om klanten te stimuleren om hun lekkere trek te stillen met een gezonder product en hen minder te verleiden om snoep te kopen.

One step at the time
Deze initiatieven staan volgens Albert Heijn niet op zichzelf. Albert Heijn: &;Stuk voor stuk dragen ze bij aan een gezondere keuze op de winkelvloer. We verbeteren de samenstelling van ons assortiment en hebben op productniveau flinke stappen gezet op zoutreductie, ook heeft het verlagen van suikergehaltes onze aandacht. Vanaf vandaag bevat ons AH brood geen kunstmatige ‘broodverbeteraars’ meer, het zoutgehalte is variërend met 13% tot 22,5% gedaald en het vezelgehalte wordt duidelijk vermeld.&;

Geloofwaardige diëtist
Eerder dat het gaat werken met voedingscoaches. In tweehonderd winkels treffen klanten in de komende weken gecertificeerde voedingscoaches aan, die op verzoek klanten persoonlijk advies geven bij het maken van een gezonde(re) keuze. Ook op de Albert Heijn Community kunnen klanten hun vragen stellen aan de diëtisten. Uit een poll van Marketing Online blijkt dat een meerderheid van vakgenoten (N=175, peildatum 3 november) Albert Heijn zien als een geloofwaardig diëtist. &;Ja&;, zegt 55 procent van de respondenten, &;Albert Heijn kan een positieve bijdrage leveren door een gezondere levensstijl te stimuleren.&;

Jumbo ook gezond
Albert Heijn is niet de enige supermarkt die gas geeft op het thema gezondheid. dat Jumbo het huismerkassortiment gezonder wil maken. Door het Huismerk Lab van dit jaar het thema ‘gezonder eten en leven’ mee te geven, werden leveranciers aangemoedigd om producten op dit gebied te ontwikkelen.

De missie &;Albert Heijn & Gezondheid&;
&;Elke dag inspireert Albert Heijn vele miljoenen Nederlanders met lekkere en gezonde producten. Een unieke positie om het verschil te maken en klanten te inspireren om vaker te kiezen voor gezondere alternatieven. Als grote landelijke supermarkt kunnen en willen we hierin een voortrekkersrol pakken. Uiteraard blijft de keuze voor gezond een keuze die onze klanten zelf moeten willen maken. Maar we kunnen een ieder die bij ons komt helpen om kiezen voor gezond gemakkelijker te maken, er is voor ieder wat wils. Daarom ontwikkelen we continu nieuwe initiatieven die hieraan bijdragen.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie