Advertentie-omzet Mecom bijna kwart in de min

Mecom zag de omzet van Wegener en MGL vorig jaar met 23 procent dalen. Het lichtpuntje: de daling neemt af.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Krantenbedrijf Mecom heeft de advertentie-inkomsten in Nederland vorig jaar met 23 procent zien dalen. De afname werd gedurende het jaar wel steeds minder groot, meldde het Britse moederbedrijf van de Wegenerkranten dinsdag op basis van voorlopige cijfers.

In het derde en vierde kwartaal daalden de inkomsten minder hard. Wegener (onder andere de Gelderlander en het Brabants Dagblad) en Mediagroep Limburg (De Limburger en Limburgs Dagblad), brachten in het derde kwartaal 18 procent minder op dan een jaar eerder. In het laatste kwartaal namen de reclame-inkomsten met 16 procent af. Het hele krantenbedrijf - dus inclusief de activiteiten buiten Nederland - zag de advertentie-inkomsten vorig jaar met 21 procent dalen.

Mecom had zijn Nederlandse kranten ruim een jaar in de etalage staan, maar besloot afgelopen najaar ze voorlopig toch niet te verkopen. Het mediaconcern zag onder de huidige omstandigheden geen kans er een behoorlijke prijs voor te ontvangen.

Over een verkoop van de Limburgse kranten wordt inmiddels wel weer gesproken met de Belgische uitgever Concentra. Het personeel van de Media Groep Limburg (MGL) had daar op aangedrongen. Mecom deed geen nadere mededelingen over het verloop van die onderhandelingen.

De omzet van Mecom nam vorig jaar met 11 procent af. Het bedrijfsresultaat (ebitda) stabiliseerde naar verwachting op circa 87 miljoen euro. In oktober voorspelde het bedrijf nog een jaarwinst tussen de 70 en 80 miljoen euro. Mecom presenteert de definitieve jaarcijfers op 18 maart.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie