Accenture Innovatie Awards (deel 2)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerder op Molblog heeft gedaan van deze kwalificatieronde voor de . In dit deel 2 zoom ik in op een aantal van deze kandidaten in de categorie E-Commerce.
De 5 kandidaten in deze categorie op deze avond waren: Auto.nl, Cleeng, Peecho Print Button, Roamler en Shopwithyourfriends.
In deze 5e editie van de Awards is het voor de eerste keer dat de deelnemers zich met een pitch aan de jury moeten presenteren. De 1 minuut ‘elevator pitch’ werd op video opgenomen, waarmee de deelnemers onder enige spanning werden gezet. Daarmee werden niet alleen eisen gesteld aan de inhoudelijkheid van het concept, maar ook aan het presenterend vermogen van de ondernemers zelf. De pitches werden zonder visuele hulpmiddelen gebracht, dus het ging echt om ‘de tent en de vent’. Overigens betroffen de 5 pitches die ik heb bijgewoond alleen mannen.

Met gemiddeld 6 juryleden, een cameraploeg met spotlights, en een enkele uitgenodigde toeschouwer, werden het al gauw 10 ‘hete’ minuten voor de deelnemers. De E-Commerce kandidaten hebben zich overigens uitstekend van hun taak gekweten.

– Er zijn 2 onvolmaaktheden in het aankoopproces van nieuwe auto’s, welke Auto.nl elimineert. Ten eerste is het traditionele dealerkanaal een kostbaar deel in de keten met (vaak) dure showrooms en dito personeel. Ten tweede vindt Auto.nl het koopproces (in diezelfde showroom) voor de consument ongemakkelijk en vaak intimiderend. Hun oplossing is de mogelijkheid om online je auto uit te kiezen en te configureren in de persoonlijke uitvoering en met de gewenste opties. Vervolgens kan de auto worden besteld, wordt thuis afgeleverd, en kan binnen 14 dagen eventueel worden geretourneerd, ongeacht de reden.
Auto.nl heeft momenteel de 20 meest populaire modellen in haar assortiment en verkoopt 2 auto’s per dag. Haar ambitie is om 10 auto’s per dag te verkopen. Met ca. 2500 auto’s per jaar zou Auto.nl dan een marktaandeel hebben van 1% op de 250.000 auto’s die jaarlijks in Nederland aan particulieren worden verkocht.

– De hamvraag voor uitgevers is hoe online content ten gelde te maken. Veelal wordt content afgeschermd voor leden en/of abonnees, maar daarmee wordt het aantal bezoekers beperkt en voor adverteerders minder interessant. Cleeng speelt hierop in en biedt een plug-in die het mogelijk maakt om content per item af te schermen. Artikelen, video’s en afbeeldingen worden met Cleeng gedeeltelijk afgeschermd maar kunnen tegen betaling per item alsnog worden bekeken.
Het heeft als voordeel dat de bezoeker alle headlines van content kan bekijken, maar per onderdeel kan besluiten om dat voor een klein bedrag te ‘kopen’. Normaal gesproken moet ik men zich aanmelden als (betalende) abonnee voor de gehele website. ‘Uitgevers’ ontvangen met Cleeng extra omzet door deze ‘losse verkoop’ van artikelen, en blijven interessant voor adverteerders omdat de website ook door niet-abonnees bezocht blijft worden.

– Met de toename in online content, blijft er een behoefte om bepaalde informatie toch afgedrukt beschikbaar te hebben. Traditioneel wordt er in (grote) oplagen content op voorraad afgedrukt en kan, al dan niet online, in kleinere hoeveelheden of per stuk worden aangevraagd. Peecho brengt ‘Printing-On-Demand’ naar het ultieme niveau; Door een Peecho-button op een individueel online item te plakken (boekje, artikel, foto, etc.) kan een gebruiker in oplage 1 een afgedrukt exemplaar bestellen.
Dit voorkomt dat de betreffende auteur/uitgever van de content een oplage op voorraad moet (laten) produceren met alle financiële en logistieke consequenties. Het cloud print netwerk van Peecho met toegang tot productiefaciliteiten wereldwijd, maakt het mogelijk om in oplage 1, de geselecteerde content af te drukken en af te leveren. Uniek in de technologie van Peecho is om (elke) online content om te zetten naar een printbaar bestand.

– ‘The first mobile workforce in NL’, is de belofte die Roamler doet. Gebruikers van een iPhone die zich aanmelden bij het netwerk worden ‘Roamlers’ genoemd en worden ingezet voor vooral mystery visits en storechecks. Bedrijven die gebruik maken van Roamlers krijgen foto’s van en commentaar op de aan/afwezigheid van hun producten in winkels en schappen.
Roamlers krijgen, mede op basis van hun GPS positie, opdrachten om foto’s en commentaren van benoemde producten te maken en ontvangen daarvoor een paar euros vergoeding en sparen punten. De mogelijkheden voor veld(onderzoek)werk zijn legio en Roamler speelt hier handig op in door een Roamler community van ca. 10.000 leden op te bouwen.

- SWYF.com biedt een social shopping platform in de mode. Alsof je in een echte winkel staat kun je op SWYF.com kiezen uit 5000 merken en meer dan 2 miljoen producten. Samen met vrienden kun je virtueel winkelen, stijlen delen, trendy outfits creëren etc.
SWYF.com richt zich voornamelijk op vrouwen van 15-35 jaar die uit een verscheidenheid van catalogi hun gezamenlijke ‘Look Books’ kunnen maken.

Uit deze categorie zijn Peecho en Roamler uitverkoren om met de andere finalisten op 10 november 2011 te gaan strijden om de Blauwe Tulp, de Accenture Innovatie Award.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie