37% meer verkoop voor online fashionretailer Asos

Internationale online fashionwinkel Asos zag in de laatste 4 maanden van 2013 de verkopen met 37 procent groeien (en opzichte van dezelfde periode in 2012), naar een bedrag van 343 miljoen Engelse ponden. Maar het bedrijf heeft last van tegenvallende resultaten in Frankrijk en Duitsland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Asos biedt meer dan 65.000 merken en eigen merken aan op de site. Het totale aantal actieve gebruikers van de site groeide naar eigen zeggen vorig jaar 41 procent naar 7,9 miljoen.

De groei is volgens Asos te danken aan ‘verbeteringen in de klantenservice en distributie, een uitbreiding van de betaalopties en de uitrol van een zogenaamde premium service, in de belangrijkste internationale markten’.

Asos is buiten Groot-Brittannië met name succesvol in Australië. Daar is de winkel de leidende fashion e-commerce site. Robertson: &;We helpen merken om internationaal te gaan, zonder dat het hen wat kost.’

De verkopen in Australie vallen recent echter tegen: de Australische dollar is sterker geworden, waardoor de Britse retailer in die markt duurder is geworden dan lokale fashionretailers.

In thuisland Groot-Brittannië moest er tijdens de feestdagen meer met korting gewerkt worden, omdat consumenten later dan normaal hun spullen inkochten. En ook in de grote Europese landen staan de verkopen onder druk (al stegen de Europese verkopen in de laatste 4 maanden van 2013 met tweederde, naar 87 miljoen Engelse ponden).

Asos zegt dit jaar dan ook een nieuw Europees distributiecentrum te openen, waar is echter nog niet bekend.

Geen fysieke winkels
Oprichter van Asos, Nick Robertson, stelde in november vorig jaar, in een interview met het Britse Marketingmagazine, dat Asos nooit een fysieke winkel zal openen: ‘Wanneer wij jonge starters vragen hoeveel van hun kleding ze kopen online, krijgen we percentages terug van 70 tot 80 procent. Waarom zou ik dan een winkel openen?’

De keuze om meer luxere items te verkopen, werd ook snel terug gedraaid: ‘Toen meer we premium spullen wilden verkopen, waren we even de weg kwijt&;, aldus Robertson.

Bronnen: Marketingmagazine/Financial Times/Digital Look

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie