….realiseerde Drukwerkdeal.nl, een “internet drukkerij”, over de afgelopen 5 jaar. En Vistaprint, wereldmarktleider en van 0 naar $800 miljoen in 10 jaar, neemt Albumprinter (fotoboeken) over.
E-commerce rukt op in een grafische markt die wordt gekenmerkt door overcapaciteit en prijserosie. Terwijl de crisis in de grafische industrie nog wekelijks slachtoffers eist, groeit de e-commercemarkt in deze sector explosief.
Maar waar ligt dat dan aan? Ieder zichzelf respecterende drukkerij heeft toch ook een bestelportaal, een Web2Print omgeving waar de klant zijn bestelling kan plaatsen? Waar zit dan het onderscheid?
Waar hebben we het over?
Het aandeel van ‘online printing’ van reclamedrukwerk is in de afgelopen jaren gestegen tot 10%. Dat komt neer op een omzet van ruim € 125 mln. in Nederlandstalig Benelux. Naar verwachting zal het marktaandeel van ‘online printing’ de komende vijf jaar nog eens verdubbelen tot 20 à 25% met een marktwaarde van ruim € 400 mln.
Internetdrukkers in Nederland hebben de helft van hun omzet afgesnoept van hun traditionele collega's. De andere helft is nieuw gecreëerde markt. Winkeliers en kleine ondernemingen kiezen weer eerder voor marketingdrukwerk, omdat het nu betaalbaar is en een effectief middel om klanten te winnen.
Wat is de crux?
Simpel gezegd is E-Commerce Printing een heel ander bedrijfsmodel dan een traditionele drukkerij (en/of printbedrijf). En dat zit hem in:
positionering
Een traditionele drukkerij laat de klant vol trots z’n drukpersen zien en roept: “Zeg maar wat u wilt, en wij maken het voor u.”
Een e-commerce printer bepaalt zijn assortiment en stelt het beschikbaar op het internet, en daar kan de klant uit kiezen.
Dit heeft niets te maken met wel of niet klant-gericht zijn; de e-commerce printer kiest heel bewust voor de gewenste product-markt combinatie (PMC) en wil heel nadrukkelijk niet de leverancier voor elk type klant zijn.
Het proces
Als een klant een traditionele drukkerij belt, wordt er over het algemeen een specificatie gemaakt van hetgeen de klant wil, er wordt een offerte gemaakt, en, als de klant akkoord is, wordt er een order aangemaakt.
Bij een e-commerce printer doet de klant dit allemaal zelf, online. Meerdere stappen in het business proces van de traditionele drukker worden door een e-commerce printer geautomatiseerd en aan de (online) klant overgelaten. Dit brengt een substantieel kostenvoordeel met zich mee.
Zo’n beetje de helft van alle processtappen worden geelimineerd, met bijbehorende (arbeids)kosten. En, niet onbelangrijk detail, de betaling vindt al plaats op het moment dat de opdracht wordt gegeven. Vergelijk dat eens met de 90 tot 120 dagen dat een traditionele drukker vaak op zijn geld moet wachten.
De productie
In een traditioneel proces vindt productieplanning plaats op orders. Vaak heeft de klant een specifieke afleverdatum, of, 'erger' nog, hij belt later om die datum te veranderen als de order allang ingepland is. De variëteit in orders is bovendien groot; kleine en grote orders, bestaande klanten en nieuwe klanten, vele afwerkopties, afwijkende levertijden, et cetera.
De e-commerce printer weet van tevoren welk type orders hij kan verwachten; deze heeft hij tenslotte zelf gespecificeerd. En de klant weet vooraf dat hij snel geleverd krijgt. De drukker krijgt dagelijks grote aantallen orders binnen en laat deze automatisch ‘sorteren’ en groeperen. De levertijd staat al vast, bijvoorbeeld 3 tot 5 werkdagen. Productieplanning vindt plaats op orderpakketten in plaats van individuele orders, en wordt niet verstoord door aangepaste leverwensen van de klant.
Ook hier behoeft het weinig fantasie om te concluderen dat er optimaal kan worden geproduceerd met hoge bezettingsgraden en leverbetrouwbaarheid. Bovendien spelen geografische grenzen een beperkte rol omdat orders dagelijks worden gebundeld en geproduceerd, en ‘overnight’ in West-Europa kunnen worden bezorgd.
Conclusie
E-commerce printing is een dermate ander bedrijfsproces, dat het geen verbazing wekt dat de huidige, succesvolle spelers geen traditionele grafische achtergrond en/of historie hebben. Het zijn veelal marketeers of Y-generatie ondernemers die deze nieuwe marktleiders opzienbarend laten groeien. Zij zijn hun bedrijf vanaf een blanco vel papier begonnen, of beter gezegd; vanaf een blanco elektronische internetpagina.
Veel traditionele drukkers, die wel een online bestelomgeving hebben (W2P), gebruiken dit meestal alleen als bestelportaal voor bestaande klanten. Zij blijven daarnaast vasthouden aan hun front-office en alle processtappen zoals zij dat al decennia doen. Natuurlijk vindt er wel technologische vernieuwing plaats, maar het proces zelf veranderd nauwelijks, en dus ook niet de kostenstructuur.
De kritiek dat ‘internetdrukkers’ de markt verpesten met hun lage prijzen, is niet terecht. Zij spelen simpelweg in op de veranderende ‘online’ wereld en nieuwe generatie klanten met een goedkoper en effectiever bedrijfsmodel. Zij richten zich logischerwijs op de ‘onderkant’ van de markt waar nog veel marge te halen valt. De grotere klanten (en opdrachten) zullen voorlopig nog wel bij de ‘traditionele’ grafimedia terecht komen, waar echter voorlopig de overcapaciteit die prijzen zwaar onder druk blijft zetten. Maar dat laatste mag de traditionele grafimedia helemaal zichzelf aanrekenen, en niet de e-commerce printers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!