13 opmerkelijke quotes van Joris Merks, opgetekend op dag één van MIE 2016

Op 3 en 4 februari organiseren MOA en NIMA het Marketing & Insights Event (MIE). Joris Merks (Google) sprak er over digital advertising.

Joris Merks is Head of Digital Transformation bij Google. Volgens hem zijn over een jaar of tien alle media digitaal en wordt het merendeel van alle advertising programmatic ingekocht (via automatische systemen voor inkoop en uitserveren van reclame). Wat betekent dat volgens Merks voor &;traditioneel&; onderzoek? Een samenvatting in pakkende quotes.

1. ‘Onderzoek helpt je niet om door een digitaal transformatieproces heen te komen.’

2. ‘Mensen zouden veel sneller zijn als ze eerst gaan doen en dan pas meten in plaats van andersom.’

3. ‘Mensen denken dat als alles digitaal wordt, alles ook meetbaar wordt, maar elke vorm van data heeft een beperking. Als je een totaalbeeld wil hebben, moet je verschillende datasets over elkaar heen leggen. Ook al denken mensen dat alles realtime wordt, dat wordt het niet.’

4. ‘We meten alleen maar helemaal aan het eind van de funnel.’

5. Niemand biedt op zoektermen die eerder in de customer journey zitten, omdat het niet goed is door te meten. Terwijl het wel gaat om belangrijke stappen in de funnel.’

6. ‘Er bestaat niet zoiets al een online of een offline booker.’

7. ‘Ik koop al tien jaar spijkerbroeken bij G-star.’

8. ‘In een gemiddelde database ziet een customer journey van 1 persoon eruit als onderdelen van customer journeys van 10 tot 30 personen.’

9. ‘Als ze aan me hadden gevraagd om mijn emailadres om het bonnetje te mailen – want dat raak ik toch altijd kwijt – dan was mijn customer journey helemaal in kaart te brengen geweest. De praktijk is dat we daar niet zijn.’

10. ‘De enige manier om een database zonder gaten te hebben, is door een chip in iemands hoofd te plaatsen.’

11. ‘Traditioneel onderzoek blijft belangrijk om de why te achterhalen. Waarom kopen mensen?’

12. ‘Een toekomst waar consumenten moeten betalen voor websites, dat vind ik niet reëel.’

13. ‘Als je hart sneller gaat kloppen, dan weet je, dit is een goed idee. En dan gaan we het daarna pas meten.’

Joris Merks-Benjaminsen schreef  het boek  en won daarmee de PIM Marketingliteratuurprijs 2015

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie