[door Ron Jacobs]
Onbewuste taallekkages hoeven niet altijd een symptoom te zijn van het onbewuste en verdrongen emoties, ze kunnen ook andere oorzaken hebben. Het vergeten van de naam van de nieuwe leidinggevende kan toeval zijn. Het verspreken kan een tic of afwijking zijn.
Daarom moeten we eerst een paar dingen uitsluiten. Vuistregels hiervoor zijn:
context: kijk naar de context waarin de uitspraak plaatsvindt;
verandering: sluit tics uit, het moet een onverwachte uiting zijn;
combinatie met het lichaam: check ook non-verbale signalen die incongruent zijn met de rest van het verbale.
Wanneer je nu besluit dat er iets niet klopt en waarschijnlijk betekenis heeft, kun je het beste extra contact maken. Probeer niet gelijk te confronteren maar ga op onderzoek uit bij de klant. Onderzoek door vragen te stellen de incongruentie die je hebt opgemerkt. Zo kom je eerder achter de echte wensen en gedachten.
De praktijk van de adviseur
‘Niet dat ik iets tegen hem heb, maar…’ ‘Niet dat mijn staf het niet goed doet, maar…’ ‘Niet dat ik geen vertrouwen in mijn medewerkers heb, maar…’
In gesprekken met klanten kan dit uiterst zinvol zijn om op te pikken. Heeft hij echt iets tegen ze? Of wil hij alleen maar de schijn uitsluiten? Hangt natuurlijk allemaal af van wat je in het adviesgesprek tussen de regels door hoort.
Taallekkages bieden voor de consultant in zijn dagelijkse gesprekken veel aanknopingspunten om de klant echt te leren kennen, te helpen en te adviseren. Juist dat wat de klant via zijn taal lekt, dienen we op te pikken. Klassiekers als ‘waar heb jij die hoer voor je iPhone 5 gekocht?’ zijn weinig reëel. Maar ‘het zal wel aan mij liggen…’ zegt wel het een en ander.
De volgende basale technieken kunnen daarbij behulpzaam zijn:
Maak extra contact wanneer je een lekkage verneemt, vermijd interpreteren;
Vraag door daar waar de lekkage zich bevindt;
Geef feedback (‘je zei net… ik heb daardoor het idee dat je wel iets persoonlijks tegen hem hebt, klopt dat…’);
Maak een emotie-statement (‘ik zie dat je geïrriteerd bent ten aanzien van hem!’) en kijk hoe gereageerd wordt.
Deze technieken zijn van nut om klanten te leren begrijpen. Niet om (zie Freud) mensen met een hoog libido te ontmaskeren.
Waar het hart vol van is…
Onthou als adviseur: ‘waar het hart van vol is, stroomt de mond van over!’ Wees alert op deze zinsneden en krijg een kijkje in de geest van de ander.
Ron Jacobs is gedragsconsultant en publiceert, geeft advies, traint en coacht op het gebied van communicatie, management en psychologie. Hij is tevens auteur van het boek Ik zie ik zie wat jij niet zegt.
Over de psychologie achter taallekkages schreef Jacobs ook hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!