‘Een keer op enter drukken en een ton opstrijken’
Dat was de smalende toon die er op Twitter rondging na de presentatie van het nieuwe Amsterdamse logo. Ook de serieuze media konden er niet over uit dat een zo minieme verandering een zo groot bedrag moest kosten. ‘Ton voor bijna hetzelfde logo’, kopte NOS Nieuws, en het koos daarmee voor precies dezelfde invalshoek als RTL, Volkskrant of welk ander serieus medium dan ook.
De gemeente deed wat je in zo geval kunt doen: het legde uit dat 100.000 euro niet veel is voor een zo omvangrijke operatie. Het gaat om een vervanging van alles waar het logo op staat: bewegwijzering, kopjes, enveloppen, briefpapier, de hele mikmak. Bovendien zou het bedrag binnen een paar jaar zijn terugverdiend doordat er zuiniger en slimmer is om te gaan met enveloppen en inkoop. Allemaal goede redenen voor een harde return in het logo - zie ook het artikel op MarketingOnline.nl van Roel Stavorinus.
Bovendien zijn er de laatste jaren tal van steden en instanties Amsterdam voorgegaan die heel wat dieper in de buidel tastten voor een logoverandering. We zetten er een aantal op een rij:
Den Haag, 250.000 euro
De gemeente Den Haag haalde haar oude beeldmerk weer van stal, en reserveerde voor de oude nieuwe huisstijl 250.000 euro. Dat ging op aan nieuwe enveloppen en briefpapier, aanpassing van de gemeentelijke websites. Zaken als het straatmeubilair, campagnes, brochures, kleding, voertuigen en formulieren vielen niet onder dit budget.
Eindhoven, 200.000 euro
Na 15 jaar kreeg Eindhoven een nieuwe huisstijl en logo. Een beeldmerk waar zowel de gemeente Eindhoven als citymarketing mee gaan werken. De operatie kostte 200.000 euro.
Zaanstad, 365.000 euro
Zaanstads neiuwe logo was niet alleen omstreden, het was ook al niet goedkoop. Alleen het ontwerp kostte de gemeente 100.000 euro. De gehele operatie kostte destijds 365.000 euro omdat er ook nieuw briefpapier, koffiekopjes en vlaggen moesten komen.
NPO, 153.000 euro
Iets meer dan een logowijziging alleen, hoewel die er een groot deel van uitmaakt. De merkenoperatie naar één NPO kost in totaal 153.000 euro (93.000 euro voor ontwikkeling van merken en logo’s, 60.000 euro voor de presentatie en ‘verdere ontwikkeling’ ). Daarbovenop komt een bedrag van een ton dat de publieke omroep betaalde aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie voor de website npo.nl.
Universiteit Twente, 675.000 euro
Het ontwerp van de nieuwe huisstijl Studio Dumbar kostte Universiteit Twente 6,75 ton. Voor het totale huisstijlproject, ontwerp en implementatie werd 2.2 miljoen euro uitgegeven, aldus het College van Bestuur van de UT.
Rijksoverheid, 15.000.000 euro
De invoering van het nieuwe logo en bijbehorende huisstijl van het rijk heeft tussen 2008 en 2011 in totaal ongeveer 15 miljoen gekost, WOB’te dagblad De Pers in 2011 bij elkaar. Daarvan ging 60.000 euro naar ontwerpbureau Studio Dumbar voor het logo. Met het project waren vooral veel personeels- en managementkosten gemoeid. Aan één projectmedewerker bijna een half miljoen euro besteed. Het ministerie van Algemene Zaken verwacht dat de 15 ,miljoen euro in drie jaar tijd zijn terugverdiend.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!