Zijn marketeers voorbereid op de nieuwe gTLD’s?

De nieuwe generieke toplevel domeinen – of gTLD’s – vormen een belangrijke volgende stap in de uitbreiding van de naamruimte op het internet. Dankzij deze uitbreiding kunnen merken hun eigen domeinen als .bbc, .amsterdam en .fashion gebruiken. Wat moeten marketingprofessionals hier over weten?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Auteur: Kevin Day, MarkMonitor

De nieuwe generieke toplevel domeinen – of gTLD’s – vormen een belangrijke volgende stap in de uitbreiding van de naamruimte op het internet. Een toplevel domein (TLD) is het gedeelte van een domeinnaam rechts van de punt; .com, .net, .nl, etc. Momenteel bestaan er 22 toplevel domeinnamen, maar de uitbreiding van de TLD’s biedt merken de kans hun eigen domeinen als .bbc, .amsterdam en .fashion te gebruiken. De komst van de gTLD’s en de impact hiervan is een veel besproken onderwerp in de IT-sector. Over de gevolgen voor marketingprofessionals wordt lang niet zo veel gezegd. Toch heeft de komst van zo veel nieuwe gTLD’s aanzienlijke consequenties voor marketingafdelingen en het is cruciaal dat marketeers zich hierop voorbereiden om hun merkreputatie en omzet te beschermen.

Wat vooraf ging
Na vele jaren van discussie opende internetbeheerder ICANN in januari 2012 de inschrijfperiode voor de nieuwe gTLD’s. In juni 2012 onthulde ICANN een lijst met 1.930 nieuwe aanvragen voor toplevel domeinen die uiteindelijk zullen resulteren in ongeveer 1.400 nieuwe toplevel domeinnamen. Hiervan hebben ongeveer 650 merken een toplevel domein aangevraagd voor hun eigen merknaam. Wanneer deze merken hun “.merk” toegewezen krijgen, moeten zij hun domeinnaam toevoegen aan een register waarin ook andere instanties een domeinnaam kunnen aanvragen volgens de criteria van dit register.

Over het algemeen geldt dat professionals die zich bezighouden met merkbescherming zich bewust moeten zijn van de invloed die generieke domeinnamen hebben op hun bedrijfsactiviteiten en online aanwezigheid van het merk. Aan de ene kant bieden deze generieke domeinnamen mogelijkheden om de aanwezigheid van het merk op het internet te versterken, maar aan de andere kant vormen deze domeinnamen een mogelijke bedreiging omdat cybersquatters misbruik maken van sterke merknamen.

Merkrechtbescherming
Hoewel ICANN de periode waarin opmerkingen en officiële bezwaren ingediend kunnen worden gesloten heeft, is het nog steeds belangrijk voor marketeers om de aanvragen voor toplevel domeinen te bekijken en zich voor te bereiden op wat komen gaat. ICANN heeft verschillende methoden ontwikkeld om merkeigenaren te beschermen. Eén van die methodes is het registreren van de merknaam in het zogenaamde Trademark Clearinghouse. Dit is een centrale opslagplaats van geregistreerde handelsmerken en wordt gebruikt ter ondersteuning van 'Sunrise’-registraties. Deze zogenaamde ‘Sunrise-periode’ gaat vooraf aan iedere nieuwe extensie. Deze periode van minimaal dertig dagen biedt de houders van merkrechten de mogelijkheid domeinen te registreren voordat deze beschikbaar zijn voor het publiek. Ook wordt er een melding verstuurd wanneer tijdens de Sunrise-periode een registratie gedaan wordt van een naam die identiek is aan een naam in het Clearinghouse. Vervolgens kan het merk contact opnemen met de registrant als hij van mening is dat er inbreuk wordt gemaakt op zijn (merk)rechten.

Domeinportfolio
Behalve het bekijken van de lijst met aanvragen, het identificeren van mogelijke problemen en het kennen van de methodes om merkrechten te beschermen, is het belangrijk te bekijken op welke manier het domeinportfolio beïnvloed wordt door de uitbreiding in naamruimte.

Met de toevoeging van zoveel nieuwe toplevel domeinen zijn merken helaas genoodzaakt de defensieve domeinen in hun portfolio kritisch te bekijken, omdat cybersquatters misbruik kunnen maken van bekende merken om zo internetverkeer weg te sluizen. Het is belangrijk dat de domeinnamen in het portfolio die een hoog risico lopen op misbruik behouden blijven. Domeinen van bijvoorbeeld producten die nooit gelanceerd zijn, kunnen afgestoten worden. Tot slot is het belangrijk het domeinbeheer te herzien. Belangrijk hierbij is om te bekijken wie binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het aanvragen, goedkeuren en aanpassen van domeinregistraties.

De komst van nieuwe domeinnamen is niet alleen van grote invloed op de IT-sector, maar op iedere sector die te maken heeft met het beschermen, behouden en promoten van een merknaam. De komende drie jaar zullen bijna 700 nieuwe gTLD’s gelanceerd worden. Dit zal de naamruimte op het internet volledig veranderen. Het is dus essentieel dat ook marketeers zich hierop voorbereiden en hun merkbeschermingsstrategie aanpassen om zo klaar te zijn voor deze nieuwe uitdagingen.

Kevin Day, Sales Manager van MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië & Emerging Markets

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie