Als je kijkt naar de vacaturepagina’s van mediabedrijven, dan is de kans groot dat je daar een of meerdere vacatures vindt voor software engineers, backend developers, datascientists, etc. Niet alleen als je kijkt op vacaturepagina’s mediabedrijven trouwens. Ook in andere sectoren is een tekort aan ICT-personeel.
Veel bedrijven halen hun ICT-personeel daarom uit het buitenland. Een development-afdeling in India of Hongarije – het is niet uitzonderlijk, maar kan wel lastig zijn. Bijvoorbeeld voor omroepen die content maken specifiek voor de Nederlandse markt, afgestemd op de Nederlandse cultuur en in de Nederlandse taal.
Het ligt anders
De war on ICT-talent is hevig. Niet alleen de media-industrie kampt met een tekort aan IT-personen, eigenlijk iedere sector kampt met een tekort aan IT’ers. Waar haal je ze vandaan? En hoe houd je ze binnen? Vaak wordt verondersteld dat grote bedrijven IT’ers binnenhalen met hoge salarissen en mooie leaseauto’s. En dat is niet het meest aantrekkelijke punt van de media-industrie, toch?
Nou, dat ligt toch anders. Uit een (afstudeer)benchmark-onderzoek dat we lieten doen, blijkt dat de startsalarissen in de media-industrie eigenlijk helemaal niet zo gek zijn.
Daarnaast houdt ook de veronderstelling dat startende IT’ers kiezen voor de baan met het hoogste salaris geen stand. Voor startende IT’ers is uitdaging, werken met gepassioneerde collega’s en bedrijfscultuur het allerbelangrijkst. En laat dit nu net iets zijn waar we als media-industrie goed op scoren!
Interessante datasets
Hoe komt het dan toch dat IT’ers niet massaal voor de media-industrie kiezen? Het zit hem in de uitdaging, of eigenlijk het gebrek aan kennis over de uitdagingen op IT-vlak in de media. Studenten van IT-gerelateerde opleidingen denken nu niet zo snel aan de media als toekomstig werkveld, omdat het bij hen onbekend is met welke complexe IT-processen we te maken hebben en welke interessante datasets daarbij horen.
En juist op dat vlak moeten we als media-industrie de handen ineenslaan. Hoe? Ik denk aan meer gastdocenten uit de media, media-specifieke IT-hackathons zoals Media Hack Day en een flitsende campagne of aanwezigheid op career-events. Want mensen bereiken en overtuigen, dat is toch juist onze kracht? Laten we die kracht inzetten om een gemeenschappelijk probleem aan te pakken!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!