De kans dat u aan vrouwelijke deelnemers denkt bij een zware woestijnrally als Parijs – Dakar is klein. Logisch, want deelnemers aan dergelijke rally’s zijn altijd mannen, en dan nog de variant die uit ruw hout is gesneden. Toch sponsort Onna-Onna, de verzekeraar die zich uitsluitend richt op vrouwelijke klanten, het eerste ‘all-female’ rallyteam ooit dat gaat deelnemen aan woestijnrally's.
Het gaat om de cross-country Libya Rally (zie trailer hier), die met zijn ruim 2700 kilometer, samen met de Dakar Rally een van de zwaarste rally’s ter wereld is. Het deelnemende Onna-Onna-team wordt aangevoerd door (zie foto links) Sascha Bloemhoff (teamcaptain en piloot) en Yvette Olde Monnikhof (navigator), die vorig jaar al deelnamen aan de Libya Rally. Zij worden op technisch en organisatorisch vlak bijgestaan door Rachel, Inge en Rian. De managing director van Onna-Onna, Geneviève Meerburg (zie foto rechts) zegt in een bericht dat het doel van het Onna-Onna-team tijdens de zware woestijnrace het verleggen van grenzen is en het overwinnen van onzekerheden. Marketing Online kreeg haar aan de telefoon en legde haar deze vragen voor.
De vorige sponsoractiviteit van Onna-Onna betrof de Ladiesrun in Rotterdam. Nu verbinden jullie je naam aan iets stoers als een woestijnrally. Gooit het merk het roer om?
‘Nee, waar we wel naar streven is het uitbouwen van onze positionering van sympathieke verzekeraar voor vrouwen. We maken hiermee ook de beweging naar de zakelijke, zelfstandige en ondernemende vrouw. De Ladiesrun gaat nadrukkelijk over samen sterk zijn, samenwerken. Die lijn zetten we voort in de rally, maar daar voegen we de elementen gedrevenheid, kennis en ervaring aan toe. De woestijnrally is een prachtige metafoor voor sterke vrouwen, alle elementen komen erin samen.’
Veel mensen zullen een woestijnrally’s eerder als iets typisch mannelijks percipiëren. Is Onna Onna stiekem een manwijf?
‘Nee, dat vind ik niet. Wat we wel leuk vinden is om dingen met een knipoog te benaderen. En hoezo is het een mannending? Het gaat om het inschatten van risico’s, en dan moet je veel kleine beslissingen nemen om die risico’s te beheersen. Daar zijn vrouwen – zo niet beter – zeker even goed in als mannen. Het was overigens niet eenvoudig om een “all women team” bij elkaar te krijgen, Het lastigste was het vinden van vrouwelijke monteurs.’
Bij oprichting van Onna-Onna in 2008 werd gestart met autoverzekeringen en de bedoeling was om dat uit te bouwen. Nu bieden jullie fietsverzekeringen aan, aansprakelijkheid, reisverzekering, gezinsongevallen, inboedel en opstal, maar nog niet de aangekondigde zorgverzekering. Komt die er niet?
‘Die is er inderdaad nog niet. Als je kijkt naar het lijstje, dan zie je dat we ons alleen nog bewegen op het domein van schadeverzekering. We willen ook buiten dat domein, maar ik doe geen uitspraken over óf, wat en wanneer dat er komt. Ik wil namelijk geen beloftes doen die ik later eventueel niet kan waarmaken.’
U kwam anderhalf jaar geleden van ABN Amro/Delta Lloyd. Wat heeft u voor stappen kunnen zetten met het bedrijf?
‘We hebben de doelgroepbenadering specifieker kunnen maken. Je op vrouwen richten is één ding, maar dan moet je ook kleur bekennen. We hebben een fietsverzekering gelanceerd en dat hebben we helemaal samen met vrouwen gedaan. We hebben uitgebreide gesprekken gevoerd met onze doelgroep om te kunnen bedenken hoe we die introductie zouden moeten doen. We wilden vragen stellen en de antwoorden dan vervolgens ook wel echt gebruiken. Bij een fietsverzekering voor vrouwen gaat het meestal om een dure moederfiets, de vraag was vaak waarom het kleine kinderfietsje – dat er meestal ook is – niet makkelijk meeverzekerd kon worden. Voor een kwartje meer kan dat nu ook bij ons. Los van die introductie hebben we het merk bekender gemaakt, onder meer middels de Ladiesrun, maar dat moeten we nog wel verder uitbouwen.’
Wat is het marktaandeel van Onna-Onna?
‘Ik wil dat niet noemen omdat het zo weinig zegt. We zijn een kleine speler in vergelijking met de groten. We hebben zo’n 36 duizend klanten, dus je kunt het zo wel uitrekenen. Ons doel is om de beste te zijn in het bedienen van klanten. De laatste Net Promoter Score die we hebben gerealiseerd was positief. Er was maar één andere verzekeraar die dat gelukt was, dus dat is al heel wat. Het is heel goed, maar nog niet goed genoeg.’
Welke initiatieven staan er dit jaar op stapel om de markt verder te bewerken?
‘We gaan meer aandacht vestigen op verzekeringsoplossingen en daarvoor komt ook een campagne in het voorjaar. Die campagne zijn we nu nog aan het vormgeven, dus hoe massamediaal we dat gaan inzetten kan ik nu nog niet zeggen. Verder ben ik vandaag gestart met de zogeheten ‘Onderweg-Challenge’. Ik ga 30 dagen met 30 vrouwen de tijd die je onderweg bent onderzoeken. Wat doe je als je onderweg bent? Mensen bellen (Meerburg is tijdens het interview op weg naar het hockeyveld om training te geven aan het team van haar dochter, red.), dingen regelen, vooruitkijken. Het gevolg is dat ik dan niet “in het moment” ben. Het doel is in de eerste plaats bewustwording. Daarnaast kunnen we wellicht kijken of er iets te verbeteren is. We hebben dit niet groots aangekondigd. We willen het initiatief vooral bekend maken via social media want de deelnemende vrouwen hebben ieder honderden volgers. Voor mij persoonlijk is het ook een manier om in contact te komen met ondernemende vrouwen met wie Onna-Onna zich graag wil associëren.’
Onna-Onna over Onna-Onna
Onna-Onna, Japans voor vrouw, is de verzekeraar voor vrouwen. Bij Onna-Onna kan - online en telefonisch - een auto-, fiets,-, inboedel-, opstal-, doorlopende reis-, aansprakelijkheids- en gezinsongevallenverzekering worden afgesloten, die op vrouwenmaat gesneden is. Onna-Onna, dat een kantoor heeft in Amsterdam, is opgericht in 2008 en is sinds 2011 voor 100 procent dochter van Aegon.
Onna-Onna zet de vrouw op de eerste plaats en luistert als verzekeraar naar de wensen van de vrouw. Dit komt tot uiting in de wijze van communiceren, de extra’s die ze haar verzekerden aanbiedt en aan de partners waar zij mee samenwerkt.
Actiefoto's: http://libya-rally.com