Facebook marketing bureau A friend of Mine stond bij de FD Gazellen Awards op nummer drie als snelst groeiende bedrijf van Nederland. Het bureau groeide 1135% in de afgelopen drie jaar. Vijf vragen aan managing partner Marcel van der Heijden over de groei, de klanten en de toekomst.
1. Hoe komt het dat jullie zo snel groeien?
‘Wij zijn in 2011 begonnen als bureau dat zich 100% focuste op Facebook. Op dat moment was Hyves nog het grootste social medium en stond Facebook in Nederland nog aan het begin van de enorme groei. Wij zijn eigenlijk met Facebook meegegroeid. Waar de crisis voor veel reclamebureaus een probleem was, zijn wij ondanks de crisis juist gegroeid. Budgeten werden kleiner en opdrachtgevers keken nog eens kritisch naar hun uitgaven. Een aantal jaar geleden waren social media het ‘restpotje’, maar dat is niet meer het geval. Naar mate het belang van social media groter werd, werden ook onze opdrachten steeds groter.’
2. Wat doen jullie precies?
‘Drie jaar geleden begonnen we met like en win acties, maar nu ontwikkelen we steeds vaker complete activatiecampagnes met een social hart. Wij bieden onze klanten alles aan: strategie, content, creatie, advertising en analytiscs. We creëren dus berichten en video’s, zorgen ervoor dat deze berichten in de tijdlijn van de doelgroep terecht komen en brengen de resultaten in kaart. Een belangrijk deel van deze activiteiten speelt zich af binnen de mobiele app van Facebook. Tijdens de beursgang in 2012 verdiende Facebook nog niks aan zijn mobiele app, maar nu is het na Google het grootste mobiele advertentieplatform ter wereld. De vraag of we iets ‘mobile’ moeten maken is voor ons niet eens meer aan de orde.’
3. Wie zijn jullie klanten?
‘Vanaf het eerste moment hebben wij ons gefocust op de top 500 adverteerders, omdat we Facebook als een serieus platform zien om mensen mee te bereiken. We hebben vanaf het begin voor grote opdrachtgevers zoals Hunkemöller, ANWB en Philips mogen werken en in de loop der jaren hebben we ook TomTom en ABN AMRO binnengehaald.’
4. Is social media nog wel een specialisme?
‘In Nederland hebben heel veel mensen het predicaat social media expert op zich geplakt, maar dat zijn vaak zelfstandigen die bijvoorbeeld de bakker om de hoek een Facebook-pagina geven. Dat is prima, maar er zijn maar enkele bureaus die voldoende kennis hebben van social media, analytics en de zakelijke kant van opdrachtgevers. We zijn begonnen als 100% Facebook-bureau, maar doen de laatste tijd ook steeds meer met Twitter en Instagram. Begin 2013 hebben we zusterbureau ‘Second Degree’ gelanceerd dat is toegespitsts op LinkedIn. Wij bedienen met dit bureau dezelfde klanten, maar ook klanten zoals Centraal Beheer en de zakelijke kant van Microsoft en KLM.’
5. Hoe ziet de toekomst van A Friend of Mine eruit?
‘We zijn al enkele keren benaderd voor overnamegesprekken en we zijn ons aan het oriënteren omdat we verder willen groeien, maar er is nog geen perfecte match. Verder zijn we deze maand een dochteronderneming gestart genaamd ‘Social Clicks’. Social Clicks is volledig gespecialiseerd in social advertising. We merkten vanuit de adverteerders dat hier behoefte aan was. We focussen ons hier naast Facebook advertising ook op Twitter, LinkedIn en YouTube en in 2015 zullen we ook Tumblr, Instagram en hopelijk Pinterest inzetten. Naast social advertising helpen we ook met de implementatie van de analyticskant, zodat de klant ook daadwerkelijk weet wat het oplevert.‘