Whats in the app

Met de overname van Whatsapp door Facebook is een nieuwe mijlpaal bereikt. Een van absurde proporties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 5 jaar tijd is de app gegroeid naar 450 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Zover alleen maar complimenten voor Whatsapp, dat die aantallen heeft bereikt met een marketing budget van 0 dollar. Het bedrijf heeft zelfs geen marketeer of PR persoon in dienst. De vraag is ook wanneer Whatsapp de 1 miljard gebruikers gaat halen. Facebook deed er in ieder geval 8,5 jaar over.

De absurditeit zit niet in de gebruikers dan wel het overname bedrag. Echt niet. De mijlpaal zit in de geschatte waarde dan wel investeringen die gedaan zijn in Whatsapp.

Sequoia heeft als enige 60 miljoen geïnvesteerd in Whatsapp. Verder is weinig over de investering bekend dan wel dat Jim Goetz namens Sequoia de oprichters bedankt. Uiteraard. Ervan uitgaande dat de investering goed was voor een belang van 20 procent (het zijn geruchten), dan wel na overname 3 miljard dollar, komt de return on investment neer op 50 keer. De grootste aankoop van een durfkapitaal gefinancierd bedrijf in de geschiedenis. Absurd, zeker gezien de ROI gemiddeld uitkomt op 3 keer de geschatte bedrijfswaarde.

 

En dat terwijl de Duitsers overstappen naar Threema en Nederland massaal de liefde verklaart aan een Russische app, Telegram. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie