Onder vakgenoten leeft al jaren de vraag of ons vak een vak is, en waar dat precies begint en ophoudt. Misschien is daarom het resultaat dat communicatie door veel mensen als verzamelbak gezien wordt. Om orde te scheppen hebben we zelf allemaal vakjes gemaakt. Zo worden communicatiemensen onderverdeeld in: beroepsniveauprofielen, functies, disciplines en ga zo maar door.
Hokjes
Deze hokjes zijn behulpzaam, maar het werkt ook beperkend. Daarbij hebben veel communicatiecollega’s in de praktijk dezelfde vaardigheden. Het lijkt alsof we allemaal op hetzelfde parcours rijden (we werken immers vanuit dezelfde communicatiestrategie) op drie banen. Sommigen rijden op de langeafstandsbaan, anderen op de middellange baan en weer anderen doen het korteafstandswerk. Het is allemaal communicatie, maar het tempo is verschillend. Het gaat er niet om dat de een harder werkt dan de ander, maar dat de dynamiek van het vak per baan verschilt.
Schaatsbaan
Vergelijk het met een schaatsbaan: de een rijdt de 10 kilometer op een grote baan, de ander de 1.500 meter op een baan daartussenin en op een korte baan de sprint. Het zijn allemaal schaatsers, maar elke baan vraagt om net een ander tempo.
24/7 beschikbaar
Op de korte baan moet je altijd ‘aan’ staan; 24/7 beschikbaar zijn. Alles op de korte baan draait om energie; wie er het meeste van heeft en dit het beste weet te richten is succesvol. Je zit vaak dicht tegen de top van de organisatie én de buitenwereld aan. De onderwerpen zijn elke keer net anders, maar vaak doe je hetzelfde werk in hoog tempo. Denk aan de stereotype woordvoerder en aan communicatie in tijden van crisis.
Binnenwereld
De middellange afstand vergt meer inhoudelijke kennis van de organisatie en de veranderingen die daar spelen. Soms schaats je een stukje mee met collega’s op de korte baan, maar het tempo wordt bepaald door de binnenwereld. Die trajecten duren vaak iets langer en soms moet je aanzetten in de bocht. De belangrijkste activiteiten zijn het ondersteunen van andere mensen binnen de organisatie, onderwerpen aan elkaar verbinden en issues managen. Je vindt hier vooral communicatieadviseurs.
Leidend voor het tempo
Maatschappelijke trends en koerswijzigingen voor de lange termijn zijn leidend voor het tempo op de langeafstandsbaan. Daar werken merkstrategen, analisten of reputatiemanagers. In de meeste gevallen hoeft het werk hier niet per se morgen klaar te zijn (uitzonderingen daargelaten), maar worden concepten, kaders of beleid bedacht, die langere tijd mee kunnen. Dat vraagt vooral om doorzettingsvermogen en een scherp oog voor het uiteindelijke doel.
Uitgekeken
Elk tempo kent zijn eigen uitdagingen. De keerzijde van de hoge energie op de korte baan is het risico dat je snel opbrandt. Hoe zorgen we ervoor dat mensen op de korte afstand langer meekunnen? Hoe zorgen we ervoor dat ze niet uitgekeken raken op het vak en op tijd overstappen naar de middellange afstand?
Helpen met schaatsen
Op de middellange baan neemt de drukte toe, ook omdat we andere mensen hier helpen met schaatsen. Daarbij raakt deze baan zowel aan die van de korte als de lange afstand. Hoe zorg je voor de doorvertaling van de strategie? En hoe ga je om met de actualiteit, zonder dat je tempo verliest op je eigen baan?
Voor de lange afstand lijkt soms minder aandacht, zeker in omgevingen waar de waan van de dag regeert. Hoe creëren we een omgeving waarin de toegevoegde waarde van deze tak van sport tot zijn recht komt? Hoe houden we tussentijds de finishlijn in zicht om ervoor te zorgen dat deze mensen gemotiveerd blijven?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!