Wat wil je later worden? Een vraag die iedereen vroeger wel eens gesteld is. Ik wilde graag ‘uitvinder’ of ‘reclamemaker’ worden. Als achtjarig jongetje dacht ik dat je als uitvinder alles kon maken wat je je maar kon bedenken. En dat het maken van een reclame gewoon het bedenken van een leuk filmpje was.
Het mooie is dat ik er eigenlijk helemaal niet zover naast zat en dat ik geworden ben wat ik wilde worden.
Inmiddels ben ik online marketing consultant bij Traffic4U waar ik met name samen met mijn klanten aan het uitvinden ben hoe we het beste kunnen adverteren voor hun merk.
En dat met één van de mooiste uitvindingen die er gedaan is: het internet. Daar waar we alles kunnen maken wat we maar kunnen bedenken.
Technologische ontwikkelingen
Binnen Traffic4U volgen we de technologische ontwikkelingen op de voet. We krijgen zelfs de kans om ermee te testen.
Zo heb ik een tijdje geleden een week lang mijn personal assistent Google Home in huis gehad. Ondanks dat Google me alleen nog het Amerikaanse nieuws kon geven en nog niet vloeiend Nederlands spreekt heb ik met veel plezier Wikipedia laten voorlezen, mijn boodschappenlijst aangevuld en mijn Spotify lijst laten bijwerken.
Of we later nog zonder kunnen? Ik denk het niet. Al zullen er veel mensen zijn die claimen het ‘niet nodig te zullen hebben’ net als de mobiele telefoon in 1998: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g
Wat mij opvalt en bezighoudt is de mate waarin we in Nederland en eigenlijk heel Europa bezig zijn met technologische ontwikkeling en de manier waarop we erop inspelen.
Bereiden we ons op de juiste manier voor? Of vinden we het in onze huidige cultuur nog lastig om onze privacy op te geven aan een computer? Ik ben dit jaar naar het MWG Mediacongres geweest en daarnaast naar een lezing van trendwatcher Yuri van Geest. In beide events werd benadrukt hoe ver ze al zijn in China met de acceptatie van technologie en een mobile first economie.
Mooi voorbeeld daarin vind ik dat zelfs de gemiddelde marktkraam in China gebruik maakt van de mobiele mogelijkheden via bijvoorbeeld WeChat of AliPay.
AI First
Een andere ontwikkeling die me fascineert, is de ontwikkeling in rekenkracht van computerchips en de daarbij horende intelligentie. Daarbij is de voorspelling al lange tijd dat rond 2020 de eerste chip wordt ontwikkeld die computers de rekenkracht geven die gelijk staat aan die van het menselijk brein en vanaf dat punt steeds slimmer dan het menselijk brein zullen worden.
Technologie kan de mens steeds beter begrijpen en automatiseert daarmee heel veel. Dat zien we nu al terug in de diensten en algoritmes die de grote GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft) techbedrijven bieden.
Dat is een ontwikkeling die ik ontzettend interessant vind en die onder andere de vraag bij mij opwekt wat de rol van de marketeer gaat worden in de toekomst.
De mogelijkheden in technologie en rekenkracht van computers lijken steeds meer markten te disrupten. Zoals Lemonade dat in Amerika op de verzekeringsmarkt is gekomen. Dat bedrijf laat claims via de camera van je mobiel inspreken.
Op basis van AI wordt bepaald of fraude wordt gepleegd of niet. Met bijna 100 procent zekerheid kan dit bepaald worden. Daardoor kan dit bedrijf goedkoper verzekeren en binnen enkele minuten na het indienen van de claim zonder papierwerk het te verzekeren bedrag uitbetalen.
Wat wil je later worden?
Ik zie binnen de marketingmogelijkheden automatisering een steeds grotere rol spelen. AI speelt daarbinnen een grote rol. Ik vraag me dan ook af of de baan zoals ik deze nu invul over een aantal jaar nog steeds bestaat.
Er zijn verschillende voorspellingen die allemaal aangeven dat werken als marketeer, mediaplanner of advertentieverkoper in de toekomst als baan zullen verdwijnen en dat een groot deel van de banen van de toekomst op dit moment nog niet bestaan. Dus als je me nu vraagt: wat wil je later worden? Dan denk ik dat dat een baan is die nu nog niet bestaat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!