Er ging zeker een fles champagne open toen Mark van der Heijden en Valentijn van Santvoort hoorden dat hun Wanderbrief één van de tien geselecteerde start-ups voor de Cannes Start-Up Academy waren. De Nederlandse start-up werd door het bekende bureau R/GA en de organisatie van het Cannes Lions Festival geselecteerd uit honderden inzendingen.
Een week lang volgen zij een speciaal programma onder leiding Patrick Collister, creative director Google Zoo en R/GA. Deelnemende bedrijven worden geholpen hun identiteit en businessplannen verder aan te scherpen. Ook krijgen ze de kans zichzelf de marketen onder internationale merken en adverteerders. Een uitgelezen kans voor Wanderbrief, een internationale community waarin mensen topcreativiteit ruilen voor een bijzondere werk- en levenservaring.
Van der Heijden: ‘Wij zijn in de eerste maanden snel gegroeid en dit is een perfecte timing. Start-ups die wel al wat tractie hebben worden geholpen met het beter positioneren van hun business en met het leggen van contacten. Aan het einde van de week mogen we presenteren aan topmensen van adverteerders, media en investeerders.’
Wat moest je doen om ertussen te komen?
‘Zes pagina’s met formulieren invullen over het businessplan, onze prestaties tot nu toe, verwachtingen, echt van alles. En je mocht een filmpje insturen, dat hebben we een beetje gehackt. We hebben speciaal voor de academie een video gemaakt over wat we doen en ik denk dat dat wel heeft geholpen.’
Wat hopen jullie eruit te halen?
‘We doen nu alles zelf, van techniek en social tot HR en finance. Het creatieve gedeelte gaat ons relatief makkelijk af omdat mensen uit de community het vet vinden om internationaal ervaring op te doen en te werken in een andere stad. Nieuwe briefings binnenhalen kost meer tijd, maar gaat gelukkig ook makkelijker doordat we nu een paar opdrachten hebben gedaan en kunnen laten zien hoe het werkt. Het zou mooi zijn als we nieuwe connecties maken met investeerders. In ieder geval met mensen en partijen die geloven onze missie en het idee en die ervaring hebben in zowel de creatieve sector als de businesskant.’
De 10 deelnemers aan de Start-up Academy:
1. Clarif.ai (United States): an artificial intelligence company that excels in visual recognition, solving real-world problems for businesses and developers.
2. Codec (UK): empowering marketers and creatives with the empirical evidence needed to make better decisions through AI and Machine Learning.
3. CrowdAnalyzer (UAE): uses ground-breaking technologies such as Proprietary Machine Learning, Artificial Intelligence and Natural Language Processing to make computers as linguistically proficient as humans in Arabic.
4. Journy (United States): creating tailor-made travel plans with recommendations from top chefs, sommeliers, and local experts.
5. Klickly (United States): The data-driven impulse payment solution for social streams and mobile experiences.
6. Mush (UK): the simple, free way to meet local, like-minded mums.
7. Relative Insight (UK): helps smart brands resonate with audiences. Built on 10 years of PhD research in criminal linguistics, the technology was designed to detect criminals online by analyzing language use.
8. StriVR (United States): connects brands and sports organizations with powerful VR activations, delivering custom 360° experiences, interactive VR storytelling, and branded spherical content to engage fans and consumers.
9. Twyla (Germany): an artificial intelligence messaging platform that puts a smart chatbot in your live chat channels, to answer questions, deflect tickets and free up your agents
10. Wanderbrief (Netherlands): a global community where people can exchange their creative skills for meaningful work-life experiences abroad.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!