SyndicatePlus, een platform voor digitale productcontent, combineerde deskresearch met een enquete onder 250 consumenten die recent hadden gewinkeld op de websites van supermarkten. In 4 West-Europese landen (Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland en Frankrijk).
De belangrijkste conclusies:
Generatie X en Y kopen het vaakst de dagelijkse boodschappen online.
Deze doelgroepen zijn over het algemeen hoger opgeleid, hebben een fulltime baan en wonen in stedelijke gebieden. Ze verdienen goed, en wonen vaak op minder dan 10 minuten afstand van een fysieke supermarkt.
De meerderheid van de online shoppers besteedt meer dan 40 euro per online bestelling, maar men koopt niet zo vaak online: 1 keer per maand of minder. De respondenten bezoeken daarentegen fysieke winkels meer dan 1 keer per week, maar besteden dan minder dan 40 euro per keer.
Mobiel bestellen
De meeste online boodschappen worden op de pc of laptop besteld, maar mobiel bestellen rukt op. In Europa plaatst 59 procent van de online boodschappenkopers bestellingen via de pc of laptop.
28 procent gebruikt inmiddels de smartphone, en 26 procent de tablet.
Potjes en blikjes
Lang houdbare producten worden het meest online gekocht. Dranken (55 procent) worden het meeste aangeschaft, gevolgd door zuivel (42 procent), potjes en blikjes (42 procent) en verzorgingsproducten (40 procent). Maar dan kan snel veranderen als de bezorgservice verbetert. In Groot-Brittannië kopen mensen echter al net zo vaak verse producten als lang houdbare producten.
Europese online consumenten geven de voorkeur aan thuisbezorgen boven zelf afhalen bij een pick up point. Dat komt volgens de onderzoekers omdat er in de meeste landen nog geen goed netwerk bestaat van pick up points. In Frankrijk, waar inmiddels 2500 van deze punten zijn geopend, is zelf afhalen net zo populair als thuisbezorgen.
Waarom kopen mensen hun boodschappen online? Vanwege flexibiliteit en het gemak. De 3 populairste redenen om online boodschappen te doen, zijn: de mogelijkheid om op ieder tijdstip te kunnen kopen (50 procent), omdat het tijd bespaart als de boodschappen bij de deur worden afgeleverd (44 procent) en omdat men niet meer hoeft te sjouwen (37 procent).
En wat houdt mensen tegen om online boodschappen te doen? De hoge bezorgkosten, voornamelijk, en bezorgtijden die niet altijd goed uitkomen. Daarnaast wil een grote groep hun boodschappen gewoon liever in een fysieke winkel blijven aanschaffen.
De onderzoekers hebben ook naar de redenen gevraagd van mensen die nooit online boodschappen hedden gedaan. 58 procent van deze groep zegt dat shoppen in de echte wereld gewoon een leuke activiteit is, die men niet wil opgeven.
Euopese consumenten laten zich het meest beïnvloeden door prijs en aanbod als ze kiezen waar te winkelen online. Lage prijzen (60 procent), een groot aanbod ( 53 procent) en lage bezorgkosten (42 procent) zijn de voornaamste redenen om ergens online boodschappen te doen.
In Duitsland noemt 33 procent van de respondenten prijs, 36 procent aanbod. In Groot-Brittannië liggen die percentages respectievelijk op 75 en 61 procent. In Frankrijk echter kijken respondenten vooral naat prijs (50 procent) en de hoeveelheid productinformatie (29 procent).
En Nederlanders laten zich door veel meer factoren beïnvloeden. Meer dan 60 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat prijs, aanbod, maar ook platform interface en bezorgtijden de belangrijkste criteria zijn waarop ze hun keuze baseren. De onderzoekers concluderen hieruit dat Nederlandse retailers hun online diensten sterk zullen moeten verbeteren.
De onderzoekers nemen 3 trends waar:
- Retailers moeten omnichannelstrategieën toepassen. Consumenten verwachten namelijk naadloze integratie van de shopervaring, over alle kanalen en devices heen.
- Millennials (generatie Y) vormen op dit moment de grootste groep die online boodschappen doet. Maar de senioren komen er aan!
- Britse consumenten doen de meeste boodschappen online, bij de Fransen wordt echter de grootste groei waargenomen.