Delta Lloyd timmert al een tijd aan de weg om de eigen merknaam te verbinden aan de zeilsport. Onder meer door sponsoractiviteiten. En in merkcommunicatie krijgt het zeilen ook een steeds meer prominente plek. In de commercial waarin een jongetje een 'Life of Pi'-achtige zeereis maakt bijvoorbeeld. Die reis maakt hij in een Optimist, het zeilbootje waarin iedere startende junior zeiler zijn eerste zeemijlen maakt.
Commercial 'De Optimist' -- Delta Lloyd
Nu heeft Delta Lloyd – in samenwerking met TBWA\NEBOKO – een game ontwikkeld voor iOS en Android, die als doel heeft om ‘iedereen kennis te kunnen laten maken met zeilen.’ De hoofdrol in de game is voor datzelfde zeilertje in het Optimistje.
De game kent een aantal leuke features. Zo is het bootje te besturen door wind in de zeilen te blazen. Dit doe je letterlijk door in de microfoon van je smartphone te blazen. Het roert is te bewegen door de telefoon te kantelen. De makers van het spel: ‘Alle elementen uit de TVC komen voorbij. Zo zijn er zeehondjes die je achter je aan kan laten zwemmen, draaikolken die je naar zich toetrekken, maar ook bijvoorbeeld walvissen die water omhoog spuiten tegen het scherm van je iPhone, zodat je tijdelijk minder zicht hebt. Ook kom je grote zeilschepen tegen die je moet ontwijken.’
Dat klinkt leuk. Maar het klinkt ook vooral of het op kinderen gericht is. Is dat zo? Adformatie legde de bedenkers van het spel, Yacco Vijn en Bas Engels van TBWA\NEBOKO een aantal vragen voor.
Wat is de doelgroep precies?
‘Het doel van de zeilgame is het verhogen van de merksympathie, door mensen op een leuke manier met het merk bezig laten zijn. Wij merken dat iedereen het leuk vindt om de game te spelen, maar de doelgroep bestaat uit hoger opgeleide particulieren in de leeftijd 35-55, en natuurlijk hun kinderen. De zeilgame is namelijk onderdeel van de Optimist on Tour, de zeilevenementen van Delta Lloyd waar kinderen van alles leren over zeilen op allerlei (soms onverwachte) plekken in Nederland. De zeilgame zorgt ervoor dat je op nog meer plekken in aanraking kan komen met zeilen.’
Delta Lloyd richt zich dus uitdrukkelijk op kinderen met deze game?
‘Ja. Delta Lloyd heeft zich als taak gesteld het zeilen bij kinderen onder de aandacht te brengen. En het leren zeilen begint vaak in een Optimist. Dus naast zeilclinics door het land die speciaal georganiseerd zijn voor kinderen leek het ons leuk een game te ontwikkelen die een logische plek zou kunnen hebben binnen de campagne.’
Is het een spel waarvan je verwacht dat het eenmalig of meermalen gespeeld wordt?
‘Er is een aantal levels en daarin komen elementen uit de TVC terug. De kunst is om uiteindelijk in al die levels een Gouden Medaille te behalen. Lukt je dat, dan heb je de Platinum Beker gewonnen en dit kan je - net als al je scores - delen met je vrienden via social. We hebben een beperkt aantal levels gemaakt en er is een leuke novelty: Door in de microfoon van je telefoon te blazen blaas je letterlijk wind in de zeilen van het zeilbootje. Daarnaast kan je het bootje besturen door je telefoon subtiel te kantelen. Wij merken in onze omgeving dat mensen het zo leuk vinden, dat ze het vanzelf meerdere malen spelen en elkaars record proberen te verbeteren.’
Is er een call to action?
‘De call to action is wat ons betreft dat kids denken: Deze game was leuk, nu wil ik ook wel eens in het echt proberen te zeilen in een Optimistje (en dat kan dus, op de Optimist On Tour evenementen die Delta Lloyd organiseert). Delta Lloyd is trots sponsor van het zeilen en door deze game kunnen we het zeilen in Nederland groter maken.’