Trustbarometer: Vertrouwen van Nederlandse burgers is gevaarlijk laag

Nog maar 26% burgers vertrouwt ceo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het overall vertrouwen van de Nederlandse burger in het leiderschap is nog nooit zo laag geweest. Slechts 26 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in de CEO’s van grote ondernemingen. Slechts een op de drie Nederlanders vertrouwt vertegenwoordigers van overheidsinstanties. Ook het vertrouwen in NGO’s en media is laag.

Volgens Annemieke Kievit van Edelman Nederland, bevindt Nederland zich in de gevarenzone. ‘Dit is echt een laatste waarschuwing voor Nederland. Het overall vertrouwen van de burger in de vier instituties die wij met de Trustbarometer jaarlijks onderzoeken – bedrijfsleven, overheid, NGO’s en media – dreigt onder de 60 procent te komen: dat is de grijze zone.’ Volgens Kievit is er in landen waar het gemiddeld vertrouwen in de vier insituties boven de 60 ligt er sprake van een buffereffect. ‘Het vertrouwen is dan zo sterk dat je negen keer slecht nieuws over een bedrijf of een overheidsinstantie moet horen voordat je het gelooft. Onder de 50, de rode zone, draait dat om. Dan moet de burger meer dan twee keer goed nieuws horen, voordat men jou als afzender weer vertrouwt.’

Celebrities

Voor een deel wordt het lage vertrouwen in Nederland verklaard uit de Nederlandse kop-  boven-het-maaiveldmentaliteit. Kievit: ‘We zien ook dat er hier in Nederland weinig vertrouwen is in celebrities en bekende online persoonlijkheden.’

Weliswaar is het vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven toegenomen, maar alleen onder het &;geïnformeerde publiek&;, van 54 procent (2014) naar 66 procent (2015). Vertrouwensscores stagneerden bij het algemene publiek.

Niet alle bedrijfstypen genieten evenveel vertrouwen: familiebedrijven (85 procent) worden meer vertrouwd dan grote bedrijven (60 procent). Opmerkelijk is ook dat het lagere vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven voor een belangrijk (41%) wordt verklaard uit het feit dat ondernemingen niet bijdragen aan het hogere doel.

Zie onder enkele infographics met vertrouwenscijfers. Klik voor het volledige rapport.

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie