Ben je (digital) marketeer? Zo maak je het verschil en blijf je jezelf ontwikkelen

Hoe zorg je als digital marketeer dat je kennis up to date is? En waar wordt door organisaties om gevraagd? Dat vertelt Vincent van SCHAAL+.

SchaalX

Als digital marketeer moet je jezelf continu blijven ontwikkelen. Je moet weten wat er in het vakgebied speelt, welke ontwikkelingen gaande zijn en waar je op moet inspelen. Als jij niet bij blijft, word je voorbij gerend door de ontwikkelingen in ons vakgebied. Maar welke ontwikkelingen zijn op dit moment hot? Waar vragen opdrachtgevers om? Dat vertelt Vincent Roders je, programmadirecteur Digital Marketing bij SCHAAL+.

Welke ontwikkelingen moeten digital marketeers volgen?

“We zien vanuit de markt veel vraag naar marketeers die data-driven kunnen werken. Hierbij gaat het er niet alleen om dat je cijfers weet te interpreteren, maar ook dat je aan de hand van data de organisatieactiviteiten naar een hoger niveau weet te tillen. Verder wordt er bijvoorbeeld steeds meer gewerkt met (chat)bots. Ook hier willen organisaties slagen maken: niet alleen een Q&A chatbot, maar echt één die workflows overneemt.”

Waarin kunnen digital marketeers het verschil maken volgens jou?

“Er wordt op dit moment nog veel gebruik gemaakt van externe partijen voor de inzet van bijvoorbeeld social media. Ook op het gebied van advertising wordt nog veel uitbesteed, terwijl digital marketeers juist meer verantwoordelijkheid willen en zelf aan de knoppen willen draaien. Ik ben van mening dat je eigen medewerkers de organisatie het beste kennen en dus ook zelf verantwoordelijk moeten zijn voor social media. Maar hoe zet je Instagram Stories succesvol in? Hoe bereik je jongeren via Snapchat? En hoe kun je influencers inzetten voor jouw merk? Dat is waar je als digital marketeer het verschil kunt maken.”

Wat is jouw tip voor de zelfontwikkeling van digital marketeers?

“Het belangrijkste is en blijft: zorg ervoor dat je jezelf continu blijft uitdagen. Niemand anders dan jij zelf zorgt ervoor dat jouw kennis up-to-date is. Volg daarom seminars, bezoek evenementen, volg trainingen en lees blogs. Wees verder niet bang om van baan te (blijven) wisselen. Juist door jouw kennis in meerdere omgevingen toe te passen, ontwikkel jij je verder. Het is echt niet erg om iedere 3 jaar van baan te wisselen (dit kan zowel binnen als buiten de organisatie), sterker nog: doe het!”

SCHAAL+ is de zelfstandige zusterorganisatie van SchaalX en helpt organisaties in een digitale wereld met het begeleiden van veranderingen gericht op betere klantprocessen, door jong talent met passie voor digital effectief te laten zijn in organisaties. Vincent Roders is programma directeur Digital Marketing bij SCHAAL+ en persoonlijke coach van 30 digital marketingtalenten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →