Hoe je met de succesvolle mix van junior en senior ook jouw team versterkt

In gesprek over toekomstbestendige teams.

In veel marketing- en communicatieteams zien we nieuwe samenwerkingen ontstaan tussen young professionals en seniors. En dat is slim, want dit draagt direct bij aan de resultaten van een organisatie. Laat seniors de verse kennis, ambitie en leergierigheid van juniors omarmen om zich te laten inspireren. Lees hier waarom en hoe je deze samenwerking op gang kunt brengen binnen jouw team.

Werken met young professionals zorgt voor een frisse wind door een team of afdeling. Het is daarom niet gek dat voor veel organisaties deze samenwerking hoog op het verlanglijstje voor 2022 staat. Maar hoe zorg je ervoor dat de samenwerking de meerwaarde van het team versterkt?

Wederkerigheid is key

Met hun jarenlange ervaring in de werving en selectie van marketing- en communicatie professionals hebben Victor Groothoff en Ingrid Schipper al een flink aantal professionals op de arbeidsmarkt begeleid. Ze weten daarom als geen ander: de wederzijds positieve en inspirerende samenwerking tussen jong talent en geroutineerde senior komt heel vaak voor! Wat hebben de succesvolle samenwerkingen tussen junior en senior gemeen? De sleutel, zo blijkt, ligt in de wederkerigheid van de samenwerking.  

Wat je deelt, vermenigvuldigt zich

Ingrid: “Young professionals komen vaak met veel energie en enthousiasme de organisatie binnen, hun frisse ideeën weten ze alleen nog niet goed te pitchen. Een senior daarentegen weet als geen ander hoe je strategisch manoeuvreert binnen een organisatie, heeft brede kennis van het vak en verfijnde people skills.” Daar schuilt een leerpunt in: waar young professionals veel kennis meebrengen van nieuwe trends en technieken, kunnen ze van een senior collega leren over kantoorpolitiek en het creëren van draagvlak. “En young professionals willen ook leren, graag zelfs! Andersom kan menig senior zich door de leergierigheid van een junior laten inspireren”, weet Victor uit ervaring. “Ga mee met hun enthousiasme. Je kunt in die gevallen echt stellen dat één plus één drie geeft. Als ze ervoor openstaan, winnen beide partijen in deze situatie.”
 

Kies voor een buddysysteem

De voordelen voor beide partijen zijn het grootst wanneer hier een systematische aanpak voor wordt gebruikt. Victor en Ingrid adviseren een buddysysteem waarbij een senior medewerker een young professional onder zijn of haar vleugels neemt en begeleidt. Niet bij toeval, maar omdat het zo wordt afgesproken met de manager. “Met een systematische aanpak, waarin de young professional en senior elkaar als buddy’s positief beïnvloeden, kun je echt spreken van een future proof-aanpak”, aldus Victor.

En de medior?
De medior kandidaten zijn schaars in de huidige arbeidsmarkt. Juist daarom adviseert SchaalX steeds vaker een buddysysteem van junior en senior en zet minder vaak in op de medior “alleskunner”. Als er goede afspraken worden gemaakt, zoals de rol van beide professionals, hoe ze elkaar feedback geven en hoe zij elkaar kunnen versterken, is dit de sleutel naar gezonde groei van de hele afdeling.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →