Thom van der Bijl (29) deed de Hotel Management School, liep stage bij TIG Sports, werkte als accountmanager bij Link, als digital marketeer bij Techonomy en als strateeg bij Stick dat onlangs werd overgenomen door Natwerk.
Tijdens zijn studie aan de hotel management school in Maastricht was het voor Thom van der Bijl nog niet helemaal duidelijk dat hij een baan als strateeg bij een creatief bureau ambieerde. Hij licht toe: ‘Ik kom uit een horecafamilie. Mijn vader had een bekende kroeg, sjinkerij De Bóbbel, in Maastricht. Het plan was om ook te gaan ondernemen in de horeca. Ook gezien mijn studie was dat vrij logisch, maar al snel kwam ik erachter dat de horecawereld niet helemaal mijn wereld was.’
‘Ik heb mijn stage daarom ook niet in het horecawezen gelopen, maar bij TIG Sports, een sportmarketingbureau. Heb daar een mooie tijd gehad en niet onbelangrijk, de marketingwereld leren kennen. Daarna kwam ik via via bij Link Business Creatives terecht, een activatiebureau in Utrecht waar ik als project/ accountmanager kon beginnen. Bij dit bureau leerde ik op een gegeven moment strategisch te denken; samen met de klant nadenken over hun marketingdoelen en hoe wij als bureau daar een antwoord op konden geven.’
Na deze leerzame periode bij Link ging Van der Bijl bij digitaal strategiebureau Techonomy aan de slag als digital marketeer. ‘Heel interessant om klanten te helpen digitaal relevanter te worden. Hierna ben ik voor Stick, onderdeel van Link, gaan werken. Hier kon ik me volledig storten op de strategie, een tak van sport die mij toch het meest aantrekt.’
Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen en wat hen beweegt
Van der Bijl zit lekker in zijn rol als strateeg. ‘Wat ik leuk vind aan mijn werk is, dat je met elkaar, met de klant en vervolgens met collega’s, werkt naar een doel. Het is mijn taak om met de klant dat doel helder te krijgen, dat betekent goed doorvragen en onderzoek doen; wat speelt er in de markt? Ik denk dat dat ook wel mijn kracht is, goed luisteren. Dat heb ik geleerd in de horeca, achter de bar. Mensen vertellen hun verhaal, komen graag terug als daar ook met interesse naar wordt geluisterd, zonder oordeel. Dat ging mij altijd goed af, ben oprecht geïnteresseerd in mensen en wat hen beweegt. Daarnaast is mijn werk ook heel afwisselend. De klanten zijn, zeker sinds Stick is samengegaan met het veel grotere Natwerk, diverser wat maakt dat ook de marketingdoelen, dus de klantvragen zeer verschillend zijn.’
Zijn grootste wapenfeit is de creatieve pitch die hij won voor frisdrankmerk Raak. ‘Voor dit merk ontwikkelde ik de strategie en ontwikkelde mijn collega van creatie een uitgebreid uitgewerkte campagnerichting. Natuurlijk geweldig dat we wonnen en we de komende jaren voor dit merk aan de slag gaan.’ Zoals gezegd, zit Van der Bijl nu op zijn plek bij Natwerk, maar zijn er ook nog toekomstplannen? Van der Bijl ‘Ik zou het heel vet vinden om ooit nog eens in een andere reclamehoofdstad als Londen of New York te wonen en te werken. Liefst bij een groot bureau met veel topstrategen waarvan ik nóg meer kan leren.'