In tegenstelling tot wat bepaalde Molblog-teamleden beweren (we noemen geen namen omdat-ie begint met een "T" en eindigt met "heo") ligt niet iedereen die een paar weken niet post "totaal uitgeput en uitgeschreven aan de zijlijn ineengezakt." Sommigen onder ons zijn gewoon met vakantie geweest.
Sterker nog, die zogenaamd "uitgeputte en uitgeschreven" Molbloggers (ja, dat is inderdaad hard aangekomen, Theo) zijn zelfs op vakantie nog met hun gedachten bij Molblog en het rapporteren van interessante marketingfenomenen.
Neem nu bijvoorbeeld de bromfietstaxi-markt in Siem Reap, beroemd van de weergaloze junglesteden van het eeuwen oude Angkor. Dankzij met name het sterk toenemende toerisme in Azie (de Japanners zijn al geweest maar nu zijn de Koreanen alomtegenwoordig en gaan steeds meer Chinezen voor het eerst op buitenlandse vakanties) gaat het bijzonder goed in de dienstverlening in Siem Reap. Ondanks dat zijn de bromfietstaxi's, ook wel bekend als tuktuks (spreek uit "toektoeks") of remorques omdat het feitelijk door bromfietsen voortgetrokken aanhangwagentjes zijn, nog altijd bijzonder slecht georganiseerd. Iedereen probeert vanaf zijn fietsje klanten te winnen en ze zien er allemaal min of meer hetzelfde uit. Tuktuks zijn een commodity in Siem Reap.
En da's een gemiste kans. Een gemiddelde remorqueur brengt een Westerse toerist voor $1 (of Chinezen, harde onderhandelaars als ze zijn, voor een of twee kwartjes) overal heen. Voor iemand die wat onderscheid biedt, zou dat makkelijk meer kunnen zijn.
Dat moet de ondernemende geest op de foto ook hebben gedacht. En zo zagen wij de geboorte van tuktuk-advertising in Siem Reap. Drukt je meteen weer met je neus op de grondslagen van de marketing: goede communicatie, heldere uiteenzetting van de USPs, en een boodschap die zodanig onder de mensen wordt gebracht dat-ie niet irriteert: met een gulle lach middenin de doelgroep.
Uiteraard hebben we deze tuktuk genomen. We hebben hem $3 gegeven en erbij verteld dat de volgende stap het bedenken van een goede merknaam is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!