Vanaf woensdag 21 mei is De Telegraaf aanwezig op de zogeheten Mupi Métropole. Dat is het eerste volledig digitale buitenreclameobject van JCDecaux op het Rembrandtplein in Amsterdam. Het lcd-scherm op Abri formaat toont nieuws van Telegraaf.nl, afgewisseld met commerciële boodschappen.
De adjunct hoofdredacteur van De Telegraaf, Jan-Kees Emmer, zegt dat de Telegraaf altijd op zoek is naar nieuwe relevante manieren om nieuws naar buiten te brengen. 'Deze digitale Mupi is daar een goed voorbeeld van. We zijn blij dat onze partner JCDecaux ons in de gelegenheid stelt om ons nieuws daar te brengen waar ons publiek ons verwacht.'
Patrick Loppé, manager mobile bij de Telegraaf, legt dat de samenwerking start als een pilot. 'We gaan ervaren wat de mogelijkheden zijn. Afhankelijk van de uitkomsten van de pilot gaan we kijken naar een eventuele verdere uitrol.' De bedoeling is dat in een later stadium meer schermen volgen in Amsterdam.
Bart de Vries, commercieel directeur bij JCDecaux, zegt dat met de samenwerking eigenlijk de dorpsomroeper weer terug in het straatbeeld wordt gebracht. 'Nu in de meest moderne, digitale vorm die je maar kunt bedenken. Een vorm die niet alleen goed is voor ons en voor De Telegraaf, maar ook voor de inwoners en bezoekers van Amsterdam, die nu op straat op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws zonder dat zij daar iets voor hoeven doen.'
Gevraagd naar de motieven van de Telegraaf, zegt Loppé dat het nieuwsmerk op alle schermen in het dagelijks leven van de consument aanwezig wil zijn. 'Met onze actuele nieuws op de Mupi’s benadrukken wij dat we de nummer één nieuwsbron zijn. Bijkomend effect kan zijn dat mensen verder gaan in onze apps of mobiele site.'
Zet de Telegraaf het project ook in nieuwe abonnees te werven? Loppé: 'Binnenkort gaan we in de late uren experimenteren met het tonen van de voorpagina van de krant van morgen. Dat is een mooie case voor de losse verkoop en abonnementenwerving.'