SXSW: Tips voor het pieken in je pitch

Hoeveel mensen hebben honderden uren aan speeches minutieus geanalyseerd? Ik had het geluk om het resultaat van dit helse karwei te mogen horen van Nancy Duarte herself, bekend van haar TED talk ’The structure of great talks’ en bestsellerboeken op presentatiegebied zoals Resonate (gratis download)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een uitleg bij alledrie met de nadruk op de laatste punt: contrast.

Basistechnieken

Iconische sprekers hebben veel profijt van het perfectioneren van de basistechnieken. Ze articuleren goed en spreken rustig, laten stiltes vallen om nadruk te leggen en het publiek te laten reflecteren. De kracht van herhaling: noem het drie keer om het te laten beklijven, of vaker: “I have a dream” wordt acht keer genoemd. De meeste mensen weten niet dat de speech oorspronkelijk ‘Cashing a Cancelled Check’ heette en de reden moge duidelijk zijn.

Het grote idee

Gemakshalve ga ik er hier van uit dat je een geweldig idee gaat presenteren, want zo ben jij. Jouw unieke visie op de vraag van de doelgroep is de helft van je grote idee. Helaas ziet niet iedereen direct hoe geweldig en urgent jouw idee is. Verhoog de urgentie door de inzet duidelijk te maken: what if? Wat zijn de consequenties als jouw idee niet wordt uitgevoerd wordt?! Dat is de complementaire tweede helft en maakt je idee groter en urgent.

Contrast

Nu kan het grote verleiden beginnen! Door het contrast tussen twee werelden te vergroten wakker je het verlangen aan naar jouw nieuwe en mooiere wereld in vergelijking met de status quo. Vaak wordt gedacht dat een verhaal langzaam moet opbouwen naar een climax, terwijl het effectiever is om juist heen en weer te springen tussen twee werelden. Hieronder een kleine illustratie van de opbouw van een pitch/speech.

Dit contrast werkt op allerlei fronten. Een leuke vraag van een deelnemer: hoe doe ik dit in een conference call? Nancy Duarte: “I just squeal a lot: OMG look at that!”. Contrast dus: zet echte stilte in, geen monologen maar soundbites, zorg voor een extra stem aan jouw kant voor contrast tussen de sprekers.

Win die pitch!

Er zijn twee werelden: de geweldige nieuwe wereld van jouw idee en de wereld van de gemiste kansen, het nu. Maak dat je toehoorders hartstochtelijk verlangen naar de nieuwe wereld door ze op en neer te laten reizen. De reis maakt meer indruk dan het doel!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie