In deze ADHD-maatschappij is er nauwelijks nog aandacht, laat staan voor commerciële boodschappen. Opvallen vereist creativiteit. En dan heb ik het niet alleen over de uitvoering: een leuk vormgegeven folder, een goodiebag of een 'kekke’ vlog, blog of video. Veel belangrijker; denk vooraf na over de creatieve invulling van je hele marketingaanpak.
'Don’t be afraid to get creative and experiment with your marketing' - Mike Volpe, Chief Marketing Officer Hubspot
Laat dat idee van de standaardaanpak los. Bekijk de marketingaanpak eens opnieuw. En redeneer vanuit jouw potentiële klant. Hoe kun je de potentiële klant verrassen, raken in het hoofd én het hart? Hoe kun je aandacht gevenom zo echte aandacht van potentiële klanten te krijgen? Hoe bouw je een relatie met een potentiële klant?
Klantpiramide
We hebben allemaal geleerd welke marketingcommunicatie-instrumenten we kunnen gebruiken. Jay Curry en anderen laten dat ook zien in een plaatje over welke instrumenten ingezet kunnen worden om klanten te werven, te behouden om ze vervolgens omhoog te bewegen in de klantpiramide.
Allemaal prachtig. Zeker nuttig. Maar ga eerst eens terug naar de basis en bekijk je product, je dienst en je marktbewerking opnieuw. Denk goed na over wat potentiële klanten ‘in beweging’ brengt. Wat houdt ze bezig? Waar liggen ze van wakker? Welke probleem hebben ze? En welke rol kan jij spelen in het oplossen van dat 'probleem’?
Verkoop geen bullshit en val de potentiële klant niet lastig met spammerij. Je werft klanten door eerst te geven en dan te krijgen. Bedrijven of consumenten doen pas zaken met je wanneer zij een goed gevoel over jou hebben. Dat zij het gevoel hebben dat jij ze begrijpt en dat jij ze daadwerkelijk verder kan brengen. Hoe realiseer je zo’n gevoel?
En denk vervolgens goed na over hoe je kunt opvallen tussen al het reclame- en contentgeweld. Ook daarin is creativiteit van groot belang.
De paarse koe
Seth Godin benoemde het al: 'make your product remarkable' zodat mensen erover praten. De voorbeelden die Godin in zijn must see video, Purple Cow and Otaku benoemt zijn bijna 'antiek', maar nog steeds van wezenlijk belang.
Uit de praktijk
Ik heb de afgelopen vijf jaar werkte ik als marketeer/uitgever van divers (vak)tijdschriften. En in elke uitgave trachtten we het onzichtbare prikkeldraad* in de content te verwerken waardoor de lezer 'bleef hangen’. Iets opmerkelijks, iets 'worth making a remark about'. Een foto, quote of item waarover de abonnees praatten en vervolgens deelden.
Een ander voorbeeld was onze deelname als uitgever van het kappersvakblad, TOPHAIR Magazine, aan een kappersvakbeurs. Met als belangrijkste doelstellingen:
1. relatiebeheer, want trouwe abonnees kunnen hele belangrijke ambassadeurs zijn die jouw 'verhaal' delen.
2. Werven van nieuwe (proef)abonnees.
De invulling was niet zo bijzonder, de totstandkoming door creatief na te denken daarentegen wel. Voor onze trouwe abonnees hadden we een luxe goodiebag geregeld die ze op vertoon van hun membershipcard gratis konden afhalen bij onze stand. Vele abonnees maakten daar gebruik van. Het leverde mooie en dankbare reacties op die vervolgens door onze abonnees weer werd gedeeld op sociale media.
Voor het werven van nieuw (proef)abonnees hadden we een internationale hair tattoo-artist geregeld die op onze stand aan de slag ging met zijn creaties. Het liep storm. Iedereen vond het geweldig te zien hoe deze artiest live hair tattoo's creëerde. Tussen zijn shows door konden we ons verhaal vertellen aan de kappers en een mooi introductie-aanbod doen voor een (proef)abonnement.
Super resultaat; weinig kosten
Geweldig resultaat voor relatief weinig geld omdat we met 'gesloten beurs' samenwerkten met de leverancier van het goodiebag-product én met de hair tattoo-artist. Door creatief na te denken over hoe je slim kan samenwerken realiseer je veel meer dan je denkt. Natuurlijk lukte niet elk idee wat we bedachten. Maar we maakten er wel tijd voor vrij.
Worth making a remark about
Een ander voorbeeld, uit de financiële sector. De actie van de Triodos Bank: The Ticker tape takeover 'Happiness up, Greed down'. Een klassieker inmiddels. De Triodos Bank 'kaapte’ de bekendste ticker tape ter wereld, die van Nasdaq op Times Square in New York en veranderde de cijfers van de beurskoersen in iets heel anders waarmee ze in één klap 'remarkable’ werden. Dat idee, uit de koker van reclamebureau Dawn, kwam ook niet zo maar uit de lucht vallen.
Nog een voorbeeld: Redbull Stratos, ook uit de oude doos, maar voor mij nog steeds zeer inspirerend én 'worth making a remark about'. En zo’n idee schud je ook niet zo maar eventjes uit de mouw.
Natuurlijk beschikt niet elk bedrijf over de budgetten voor zo'n actie van de Triodos Bank of Redbull. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat niet over geld. Het gaat om het idee. Dat je er tijd voor vrijmaakt om tot zo’n idee te komen.
Hoe groot of klein je bedrijf ook is: wat wordt jouw Ticker Tape Takeover of Redbull Stratos marketingaanpak?
Kortom: denk na over hoe je op creatieve wijze iets kunt geven wat van waarde is voor de prospect, om zo van potentiële klanten oprechte aandacht te krijgen. Maak er tijd voor vrij en investeer in het opbouwen van een oprechte en duurzame relatie met je potentiële klant. Geef aandacht, deel kennis én val op! Zo raak je de prospect in het hoofd én het hart en krijgt hij een goed gevoel over jou. Je hoeft dan niet eens meer om de opdracht te vragen. Ze gunnen het je!
Maak tijd vrij voor meer creativiteit in je marketingaanpak. Maar voordat je dat doet; bekijk eerst dit filmpje: John Cleese zei het al: 'Creativiteit komt niet van zelf!' Succesvolle marketing? 'Slow down, brother'.
* 'Het Onzichtbare Prikkeldraad’ in content - term van Rob van Vuuren, bladenmaker en momenteel werkzaam als creative director bij ZB online en offline communicatie.
Met dank aan: Josje te Kiefte, Kyra Veenhuijsen en Sander van Muiswinkel | credits foto: www.deathtothestockphoto.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!