Dit weekend plaatste schrijver en regisseur Sidney Vollmer op Facebook een @sidneyvollmer/fuck-you-hellofresh-ac44152b8e0a#.emcjdpdg1">blog over HelloFresh. In zijn relaas beschrijft hij het 'uitmaak'-proces met Maartje van HelloFresh. Hij omschrijft het zo beeldend, grappig, respectvol, maar zeer venijnig dat ik het tot de laatste zin heb gelezen. En dat is best bijzonder, want bij een gemiddeld artikel dat ik op mijn telefoon lees, haak ik na de eerste twee alinea's af.
Brandhaard
Dit ruikt naar een potentiële brandhaard. Het artikel is een duidelijke waarschuwing dat HelloFresh op niet zo'n frisse manier omgaat met bestaande klanten en oud-klanten blijft spammen. Als ik de PR voor HelloFresh zou doen, zouden de alarmbellen rinkelen en is er werk aan de winkel.
Voedseljehova's
Beroepsdeformatie brengt mij meteen naar Coosto om te zien of het al aan het ontploffen is. Er is inderdaad iets aan het smeulen. Ik zie 101 berichten op #voedseljehovas en ruim 1300 berichten op #hellofresh, waarvan de meerderheid gerelateerd is aan het artikel. Ik zie in een tweet van @SidneyVollmer dat het artikel al meer dan 200K gelezen en 118 keer geliked is. Hoewel ik zie dat de activiteit aan het aflopen is, betekent dit wel crisis.
Weinig
Op de kanalen van Hello Fresh vind ik weinig. Als reactie op een Facebook-message lees een verwijzing naar het artikel, maar daarvoor moest ik wel even doorklikken om het te zien. Daarin staat dat ze gereageerd hebben op het artikel. Ook daar moest ik even naar zoeken, maar daar vond ik het bericht van Maartje.
Dikke deuk
Goed gedaan met prettige KLM-touch. De klager erkenning geven en uitnodigen voor een gesprek. Ik vraag me alleen af of het een PR-crisis gaat voorkomen. Vandaag wordt het opgepikt door de media en dan gaat de bal verder rollen. Dan zal het werkelijk ontploffen op social media en dan is er een dikke deuk in de reputatie. Met zoveel concurrentie, zal ik niet meer kiezen voor HelloFresh. Met mij alle mensen die het bericht hebben gezien, geliked en gedeeld.
Ik ga de afloop hiervan in ieder geval volgen. Interesting case...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!