Gisteren introduceerde Facebook met een groots opgezet evenement in New York Facebook Ads, een nieuw advertentiemedium dat op maar liefst drie manieren inhoud geeft aan die 'social graph':
Social Ads geeft de adverteerder de mogelijkheid advertenties te plaatsen op basis van ledenprofielen, met ingebouwde virale verspreidingsmogelijkheid; Beacon geeft Facebookers de mogelijkheid zich tot fan van een merk of product te verklaren, en dat mee te nemen in hun feeds; en Insight is een segmentatiesysteem op basis van wederom die ledenprofielen, maar ditmaal aangevuld met 'psycho-grafische' markeonderzoekgegevens. Soort van Facebook Mosaic dus, met excuses aan Experian.
Het blijft afwachten in hoeverre de gebruikers dit gaan oppakken zonder nare bij-effecten (we denken andermaal terug aan Daewoo-ambassadeurs en Chevy Tahoe-doehetzelfadvertenties) maar wat mij betreft , ziet het er veelbelovend uit.
Eindelijk iemand die op een doordachte manier inspeelt op het doorslaande succes van de Coke and Mentos-boys en andere spontane marketingvirus-epidemieen. En nu maar afwachten of Google geen rechtszaak tegen Facebook aanspant wegens het schenden van 't een of 't andere patent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!