Toen ik studeerde werkte ik 's avonds als operator bij de partyline. Die was toen net nieuw in Nederland (ergens rond 1990).
De twee broers die het gestart hadden waren zelfs de eerste: ze hadden betaalde lijnen bij KPN aangevraagd, consoles gekocht in de VS waar het fenomeen al bestond, een aantal studenten ingehuurd voor achter die consoles en afgewacht.
Het koste 50 guldencenten per minuut en als je belde kwam je dan in wat we nu als een soort van chatbox zouden beschouwen: met tien man tegelijk door elkaar pratend aan de telefoon. Er was als je in die 'box' aan het kletsen de mogelijkheid om met z'n tweeën 'apart' te gaan (één op één). Meer was het niet.
Marketing bleek niet nodig: het fenomeen genereerde zo'n enorme hoeveelheid free-publicity dat het vrij snel een hype werd. Binnen twee maanden waren de broers miljonair. We hielden het personeelsfeestje in het Hilton.
Aldus de eerste chatomgeving van Nederland. Niet typen maar kletsen. Je wist niet wie je kon aantreffen en ondanks dat het er niet over sex mocht gaan draaide natuurlijk alles om flirten en sex. Dat is natuurlijk een sterke 'drive' ? maar de grote kracht zat 'm hierbij in de mogelijkheid tot liegen: alle meisjes op de boxen waren blond en mooi en de jongens breedgeschouderd.
De uitwassen waarom menig chatbox nu gesloten worden, waren er ook al: 's morgens belden kinderen voordat ze naar school gingen en dan zaten de boxen vol met pedofielen die afspraakjes probeerden te maken.
Een groot gedeelte van de free-publicity kwam juist door die grens op het ethisch verantwoorde. Ik weet nog dat er eindeloze discussies plaatsvonden in de media over het bestaansrecht van zoiets als de partyline.
Wie betaalde er in godsnaam 50 cent per minuut om met willekeurige anderen te mogen kletsen? En hoe moesten we de mensen beschermen tegen dit soort dingen? Moesten we het niet gewoon verbieden? Verslaafden werden al vrij snel gesignaleerd en KPN sloot ze af.
Er was eigenlijk dezelfde verwarring die ik nu weer hoor rondom de grootste chat van vandaag de dag: second life. Een soort mix van arrogantie ('iemand op second life is iemand zonder first life') en onbegrip (wat moet je daar in godsnaam doen?). Het doorschieten ook: 'we stappen allemaal over op een digitaal leven!'
Terug naar de basis: de behoefte is dus flirten en sex. In het echte leven gaan mensen hiervoor naar zoiets als een kroeg of een barbecueparty. Daar kan je echter niet zo goed liegen. De partyline was dus een kroeg waarin je goed kon liegen. De populariteitswetten waren er echter absoluut hetzelfde kan ik je vertellen: de beste babbelaars kregen de meeste meisjes.
In de huidige chats kan je nog weer beter liegen: daar hoef je namelijk niet eens te spreken maar slechts te typen. Second life is in die lijn nog weer een verbetering, er zijn zelfs tools om te liegen, je kunt jezelf mooi maken door plaatjes te kopen. Maar het blijft in dit perspectief dus de functie van een kroeg hebben.
Wat kan je hier als marketeer dan mee? Wie horen in die omgeving thuis? Branches waarin lifestyle een belangrijke rol speelt en waarin dus flirten en sex ook en belangrijke rol speelt. Ik hoorde laatst van een bekende DJ die een besloten party ging geven op second life. Dat kan natuurlijk, een DJ in een kroeg, logisch.
Maar open je nu als ABNAMRO een filiaal op second life ? iets dat niet direct gerelateerd is aan lifestyle - dan koop je uiteindelijk slechts een plaatje in een kroeg. Zoiets als zo'n bordje boven het toilet, mooier misschien, maar toch gewoon zo'n bordje. Omdat ABNAMRO ook wel aanvoelt dat het in second life om sex en flirten draait verzinnen ze functies die daar tegenaan schampen: het ontmoeten van andere ABNAMRO klanten enzo.
Het is alsof ABNAMRO in het echte leven ineens besluit kroegen te openen waar 'preferred bankers' elkaar kunnen ontmoeten. Lees: mensen die meer dan 50K per jaar verdienen en bij de ABNAMRO bankieren. Tja? Dat loopt niet, dat voel je zo aan. Als sex en flirten het doel is, dan is een 'ABNAMRO kroeg' niet het middel. Ok ander voorbeeld: ABNAMRO wil seminars doen op second life. Maar heeft dat wat te maken met sex en flirten? Nee dus. Dat kan dus ook gewoon op hun site.
Er zijn natuurlijk wel degelijk branches die actief mee kunnen doen aan zoiets als second life. En je kunt je natuurlijk ook als niet-lifestyle georiënteerd merk koppelen aan lifestyle elementen zoals bijvoorbeeld muziek, iets wat je als merk dan echter ook al moet doen in het echte leven.
Heineken en muziek, Grolsch en film, ik noem maar wat. Dat kan, en dan kan je dus op second life bedenken hoe je functioneel toegevoegde waarde kan hebben (première film, nieuwe release album, een lifeconcert organiseren etc?). Ofwel onderdelen van second life sponseren, net als in het echte leven.
Voor een bank die zich normaal niet met dit soort dingen bezig houdt wordt het lastig: wil je meer zijn dan dat plaatje zul je functioneel dus echt toegevoegde waarde moeten hebben in de lijn van sex en flirten. En dat heeft een bank dus niet. En zo blijf je dus dat plaatje in de kroeg?
Wat ook wat waard is, maar ja, reken het maar eens door. Ik ga er misschien wat op door, maar het fascineert me, dat de ABNAMRO besluit op de partylijn ook een box te beginnen? (bellen met z'n tienen tegelijk!!!!!).
Enfin, ik denk er nog over na.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!