Screenads aan banden op WebAds-netwerk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Online mediabureau stelt strengere regels in voor het gebruik van ScreenAds op de websites in zijn netwerk.

De beslissing volgt na onderzoek door naar de perceptie van screenads, onder 2000 internetters. WebAds gaat hiermee naar eigen zeggen verder dan de regels die het eerder opstelde voor het gebruik van screenads.

In februari 2004 deed WebAds iets soortgelijks: toen stopte het met het plaatsen van pop-ups. Uit onderzoek van NFO Trendbox bleek namelijk dat 91 procent van de internetters deze advertentievorm als irritant ervaarde. De beslissing lokte veel uit, critici meenden onder andere dat WebAds de beslissing over moest laten aan de exploitanten.

Zover wil WebAds nu niet gaan, het blijft bij beperken.

De weerzin tegen screenads is dan ook een stuk minder dan tegen pop-ups, aldus MeMo2. Volgens het onderzoeksbureau wekken screenads wel irritatie op, maar omdat zij na enkele seconden vanzelf weer sluiten, is de weerstand een stuk minder: Eenderde van de respondenten zou het acceptabel vinden om per bezoek aan een website één screenad te zien.

Overmatig gebruik van screenads voor één product op verschillende websites leidt ook tot irritatie.
Respondenten willen liever niet een advertentie over de tekst van een website heen valt (51,5 procent) en er moet een duidelijke sluitknop zijn (49 procent).

Screenads mogen daarnaast niet te lang duren (38,8 procent); moeten aansluiten bij de behoefte van de bezoeker (21,3 procent) en moeten mooi ontworpen zijn (15,8 procent).

Tjeerd Kooij: 'Wij constateren op sommige plaatsen op het internet een wildgroei aan advertenties. Dat leidt tot onnodige irritatie bij de consument en het is slecht voor de toekomstige exploitatie van websites. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen zich vooral irriteren wanneer voortdurend advertenties over hun scherm schuiven en zij deze soms maar met moeite kunnen afsluiten. Tegelijkertijd constateren we dat de screenad bijzondere creatieve mogelijkheden biedt en bij goed op de doelgroep afgestemd gebruik door internetters als positief wordt ervaren. We hebben daarom besloten het aantal vertoningen van ScreenAds op ons netwerk voortaan strak te reguleren.'

Dat betekent volgens Kooij concreet dat elk unieke bezoeker voortaan maximaal 1 screenad per 10 minuten te zien krijgt, ongeacht op welke website (uit het WebAds netwerk) men zich bevindt. Een screenad mag daarnaast maximaal 10 seconden duren en moet daarna automatisch sluiten.

Ook moeten screenads altijd voorzien zijn van een duidelijke afsluitknop in de rechterbovenhoek, zodat de bezoeker deze direct en zonder zoeken kan wegklikken.

En WebAds adviseert bureaus en adverteerders om in hun online campagnes te kiezen voor een mix waarbij high impact advertentievormen (zoals screenads) worden gevolgd door andere online advertentievormen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie