Dat blijkt uit de uitgelekte begroting van het ministerie van Algemene Zaken, waarvan de Rijksvoorlichtingsdienst deel uitmaakt. NRC Handelsblad meldt dat het kabinet naast eenheid van beleid nu ook ‘eenheid in beeldvorming' nastreeft. De Rijksvoorlichtingsdienst, die ook verantwoordelijk is voor de woordvoering voor de premier en het Koningshuis, wordt uitgebreid met een 'strategische unit' die de coördinatie van communicatie over 'rijksbrede thema's' bij de ministeries ter hand neemt.
Daarnaast gaat de Rijksvoorlichtingsdienst volgend jaar meer doen aan het zelf ‘pro-actief aanbieden van nieuws' via websites. De overheid gaat verder meer massale advertentiecampagnes opzetten naar het voorbeeld van de campagne 'Werken bij het rijk'. In de toekomst kunnen dergelijke campagnes ook gaan over het politieke programma van het kabinet.
Dat staat in de begroting die morgen, op Prinsjesdag, officieel wordt gepresenteerd. Minister-president Balkenende (CDA) schrijft dat bij het creëren van eenheid van beeldvorming rekening wordt gehouden met de grondwettelijke eigen verantwoordelijkheid van de individuele ministers tegenover het parlement.
In Den Haag woedt al vele jaren een competentiegeschil tussen de Rijksvoorlichtingsdienst en de directies voorlichting van de verschillende departementen over de vrijheid van ministeries om hun eigen communicatiebeleid te bepalen.
Overheidscommunicatie behoort volgend jaar tot de vier prioriteiten van premier Balkenende, naast waarden en normen, het innovatieplatform en het bestuderen van versterking van de rol en de positie van de minister-president.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!