Ruim 90% van alle studenten die tussen 2007 en 2013 de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden hebben afgerond, heeft een baan. Vijf procent zoekt nog werk of heeft geen baan. 4% Doet een vervolgstudie. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder Linkedin-profielen van alumni aan de vakgroep Communicatie van de Hogeschool.
Stewardess
Niet alle studenten krijgen een baan in het vak waarin ze zijn afgestudeerd. Uit het onderzoek blijkt dat 35% werk vond binnen het functiegebied communicatie, nog eens 32% in marketing en sales en 33% in niet-communicatiegerelateerde banen. Daarbij varieerden de keuzes van audicien tot stewardess. Piet-Hein Coebergh, lector Sociale Media aan HL, ziet dat laatste niet als een probleem. ‘Integendeel. Het geeft alleen maar aan hoe belangrijk communicatie is. Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat communicatie veel te belangrijk is om aan communicatiemensen over te laten, maar het feit dat onze studenten ook buiten hun studierichting goed terechtkomen, geeft aan dat communicatie ook in andere beroepen van eminent belang is. Coebergh is vooral blij met de methodiek die gevolgd is om de baankansen van oud-studenten te meten. ‘Helder, transparant en er kan geen twijfel over bestaan. Je ziet wat je krijgt. Dat zijn de zegeningen van sociale media. Iedereen kan het checken.’
Goede weg
Directeur cluster Management & Bedrijf Anke van Vuuren is blij met de resultaten. ‘Transparantie over de arbeidssituatie na een studie kan heel bepalend zijn voor een juiste keuze van scholieren voor een opleiding. Het is daarnaast een mogelijkheid om onderwijsprogramma's beter te laten aansluiten bij de praktijk van een beroep. Is het percentage studenten dat een baan vindt laag, dan sluit de opleiding blijkbaar onvoldoende aan bij de behoefte van werkgevers en is dat een kans om dat gat te dichten door het onderwijsprogramma grondig te herzien. Is het percentage hoog, dan weten we dat we op de goede weg zijn.’