Premium

Ron van der Jagt stapt 'apetrots’ over naar Berenschot

Ron van der Jagt gaat aan de slag als bestuursadviseur bij Berenschot. Hij gaat daar samen met Robert Wester de adviespraktijk voor positionering en strategische communicatie ‘versterken en uitbouwen’. Van der Jagt, die de afgelopen vijf en een half jaar werkzaam was als partner bij de Reputatiegroep, begint per 1 oktober.

Verrassende stap. Ik dacht dat je het communicatievak zou verlaten?

'Ik las net ons eerdere interview uit juni nog even na. Ik gaf toen aan dat als ik in de adviespraktijk zou blijven werken, het een breder adviesbureau zou moeten zijn. En dat is dus Berenschot geworden.'

Ik dacht dat je een wat maatschappelijker, bestuurlijke functie ambieerde?

'Die banen zijn ook zeker voorbijgekomen.'

Zoals?

'Onder meer een bestuursfunctie in het hoger onderwijs. En ik was ook in gesprek met twee grote steden voor een functie als directeur-bestuurder bij een economic board. Maar alles overwegende kwam ik er achter dat dit toch onvoldoende bij me past. Ik heb een aversie tegen bureaucratie. Ik wil mijn dagen niet enkel vergaderend doorbrengen.  En daar kom je onvermijdelijk in terecht, in dat soort functies. Als adviseur heb je meer vrijheid en flexibiteit en dat past beter bij mij. Ik heb met Berenschot nadrukkelijk de afspraak dat ik ruimte houd om ook in mijn nevenactiviteiten maatschappelijk en bestuurlijk actief te zijn.'

Wist je al van deze baan toen je bij de Reputatiegroep vertrok.

'Er waren verschillende opties de laatste maanden. Er was ook belangstelling uit de wereld van de communicatiebureaus, terwijl ik had aangegeven dat ik dat niet zou doen. En er passeerden ook prachtige banen als directeur communicatie, bij mooie bedrijven waaronder APG.  Maar uiteindelijk is het Berenschot geworden.  En ik ben apetrots om bij Berenschot aan de slag te gaan. Misschien wel het beste adviesbureau van Nederland. Een bureau dat in alle lijstjes in de top 3 staat, samen met spelers als KPMG en Deloitte.'

Toch verrast het me. Ik dacht: die is klaar met communicatie.

'Ja, nee. Het is een prachtig vak.  En ik heb daarin mijn eigen plek en specialismen. Maar ik ga niet roepen dat het allemaal zo geweldig en fantastisch is in communicatie. Er valt een hoop te verbeteren. Als voorzitter van Logeion vervul je een ambassadeursrol.  Nu kan ik wat kritischer zijn. En ik zie ook dat het in veel bedrijven echt beter kan.  Vooral waar het gaat om verbinding met de rest van de organisatie. Soms ben ik betrokken bij herinrichting van afdelingen Communicatie. Dan moet de afdeling een kwart kleiner. Pijnlijk, maar vaak worden die afdelingen daar helemaal niet slechter van. Uiteindelijk komt zo'n club dan vaak beter in positie in de organisatie.'

Je werkte hiervoor werkte onder meer bij Boer & Croon in een vergelijkbare rol. Wat is nu precies het verschil met je nieuwe baan?

'Berenschot is een bescheiden bureau, zonder poeha, waar hele slimme, goeie mensen werken. Dat spreekt me aan. Bij Berenschot gaat het om de klant. Bij Boer & Croon ging het op het laatst teveel over geld en dikke auto’s.'

Voorheen was communicatie een zelfstandige adviespoot binnen Berenschot. Dat is het nu niet meer. Gaat dat er wel weer van komen?

'Voorheen bestond Berenschot uit een heleboel losse BV'tjes. Dat model hebben ze losgelaten: het is nu één bureau. Samen met Robert Wester ga ik de adviespraktijk voor positionering en strategische communicatie verder uitbouwen. Ik sluit niet uit dat Communicatie ooit wel weer een aparte adviesgroep wordt, maar dat is geen doel op zichzelf. Bij Berenschot ziet men wel de meerwaarde van deze discipline: ze hebben mij niet voor niets binnen gehaald. En het is voor Berenschot net zo spannend als voor mij.'

Wordt Wester je baas?

'Nee, we zijn gelijkwaardig, waarbij hij - naast het communicatie specialisme - nog een coördinerende rol heeft in het overheidsegment. We zitten beiden in de hoogste functieschaal, dus onze rol is vergelijkbaar met een partnership bij andere organisatieadviesbureaus.'

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie