Premium

Ex-marketeer Frida Boeke over de tijd van haar leven en andere inspiratiebronnen

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal schrijver en podcastmaker Frida Boeke.

Frida Boeke, fotografie Linda Stulic

Deze week was Frida Boeke (1991), schrijver, columnist en podcastmaker, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

De eerste zes jaar van haar carrière werkte Boeke als marketeer bij een internationale bierbrouwer. Daarna maakte ze de podcasts Lekker Gewerkt, over de betekenis van werk voor haar generatie, en Hoeke & Boeke met het hoogste woord over taal. Ook schreef ze columns voor Cosmopolitan. Haar boek “De tijd van je leven” ligt nu in de boekhandel.

Hier haar 5 bijdragen:

1. 'Hoe Loes van HR me na maand één vertelde niet te weten ‘waar het merk Frida Boeke’ voor stond'

'Mijn eerste pick van de week is mijn eigen boek “De tijd van je leven” dat vorige week is verschenen. Een beetje ‘Wij van WC eend' om hiermee te beginnen, maar de reclamewereld is over het algemeen niet vies van een beetje zelfpromotie, dus in dit gezelschap durf ik het wel aan. 

“De tijd van je leven” is een bundel met autobiografische verhalen en reflecties op het werkende leven van millennials en Gen z’ers. Het gaat over de eindeloze en vrij obsessieve hang naar vrijheid (remote werken!), overidentificatie met ons werk (wie ben je nog zonder?) en de zoektocht naar betekenis in ons werk nu de wereld in de fik staat.

Ik schrijf ook over mijn tijd bij ‘de biergigant’; door welke hoepels ik moest springen in sollicitatierondes, het project waarin we op zoek gingen naar de ‘purpose’ van het bedrijf, hoe de marketing van bier in Congo werkte en dat mijn collega Loes van HR me na maand één vertelde niet te weten ‘waar het merk Frida Boeke’ voor stond. Speciaal voor jullie ook een verhaal over de switch naar praktisch werk, die steeds meer hoogopgeleide mensen maken en wat we daarin kunnen leren van een paar Amsterdamse reclamemakers. 

De komende tijd van míjn leven ga ik bij evenementen, organisaties en teams in gesprek over mijn bevindingen om ook anderen aan het denken (en aan het doen!) te zetten over de invulling van die kostbare tijd.'

'De tijd van je leven' ligt sinds vorige week in de winkel
'De tijd van je leven' ligt sinds vorige week in de winkel
'Ik spreek nog te veel mensen die de film niet zagen. Een regelrechte schande!'

2. De film won een Gouden Palm en een Oscar

'Mijn volgende pick is de film “Anatomy of a Fall”. Een Frans rechtbankdrama dat veel meer is dan dat.

Echt goed schrijven, is schrappen en dat is in dit script door Justine Triet en Arthur Harari absurd goed gedaan. Wat niet gezegd wordt, het meeste, is voelbaar. Wat wel gezegd wordt, met als absolute hoogtepunt de ruziescène, is messcherp. Sandra Hüller en Milo Machado-Graner, die haar blinde zoon speelt, geven het script vleugels.

De film won een Gouden Palm en een Oscar voor beste script, maar ik spreek nog te veel mensen die de film niet zagen. Een regelrechte schande!'

3. Israelism - 'Het gaf mij veel inzichten die me helpen de huidige krachten in de wereld beter te begrijpen'

'De Prijswinnende documentaire Israelism gaat over twee Amerikaanse Joden die de ontwikkeling van hun relatie met Israël onderzoeken.

Het is een persoonlijk verhaal en tegelijkertijd brengt de film in beeld hoe Joods-Amerikaanse perspectieven ten opzichte van Israël veranderen en wat de gevolgen daarvan zijn voor de regio en het jodendom zelf.

Het gaf mij veel inzichten die me helpen de huidige krachten in de wereld beter te begrijpen. Je kunt de film voor een paar euro huren op de website.'

'De Prijswinnende documentaire Israelism gaat over twee Amerikaanse Joden die de ontwikkeling van hun relatie met Israël onderzoeken'
'De Prijswinnende documentaire Israelism gaat over twee Amerikaanse Joden die de ontwikkeling van hun relatie met Israël onderzoeken'

4. Wanneer ben je kunstenaar? - 'Uiteindelijk is al zijn werk dat weekend verkocht'

'Een paar weken geleden las ik in een stuk van Gidi Heesakkers in de Volkskrant over Hans Olivier (69), die al decennialang kunst maakt. Vooral voor zichzelf, want hij komt weinig buiten en tot nu toe verkocht hij zijn werk niet. De werken waar hij thuis geen plek meer voor heeft, laat hij ophalen door de kringloop. Daar kwam Tim Mooij-Knip hem op het spoor. Die laatste organiseerde voor hem zijn eerste expositie.

Die bleek bij mij om de hoek en mijn zus en ik togen er op tijd heen en kochten twee prachtige werken. Uiteindelijk is al zijn werk dat weekend verkocht.

Hans Olivier maakte indruk op mij door zijn visie op het kunstenaarschap. “Natuurlijk wil Hans graag dat mensen zijn kunst zien, want zoals hij zegt: kunst is er om gezien te worden. Maar hij heeft gezien worden niet nodig om kunstenaar te zijn.'

Hans Olivier, fotografie Sabine Rovers
Hans Olivier, fotografie Sabine Rovers

5. Lees eens een boek en wordt een empatisch mens 

'Op vakantie lezen we weer een boek of vijf en we nemen ons stellig voor dat na de vakantie te blijven doen, want god wat is het toch heerlijk. Natuurlijk, maar dan is daar weer die vertrouwde vloedgolf van verplichtingen, avonden doorwerken, kinderen in het ergste geval. Ondertussen lonkt het tweede scherm, het derde scherm soms ook en dan komt de klad erin en ligt dat boek daar al maanden stof te vangen op het nachtkastje.

Keer op keer wordt bewezen dat lezen een positief effect heeft op de empathie van mensen, iets dat we in deze tijd, maar wanneer eigenlijk niet, goed kunnen gebruiken.

Via het geschreven woord hebben we toegang tot zoveel binnenwerelden die helpen de buitenwereld scherper te zien en milder tegemoet te treden. Voor twee tientjes zit je al in het hoofd van een ander, koopje toch? Dus hup, op naar de boekwinkel. Ik genoot de laatste tijd van Huiswerk van Marja Pruis, Animal van Lisa Taddeo, Naar zachtheid en een warm omhelzen van Adriaan van Dis en En dan is er koffie van Hannes Meinkema.'

'Via het geschreven woord hebben we toegang tot zoveel binnenwerelden die helpen de buitenwereld scherper te zien en milder tegemoet te treden'
Lisa Taddeo
Lisa Taddeo

In de week van 6 mei (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Jordi Hillenga, formule manager Ziengs Schoenen, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie